-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Høyt henger de
Svenskene har byttet plass. For første gang i år henger Volvo øverst i snoren. Finurlig nok har Scania samtidig tusket til seg en knapp delseier.
STATISTIKK: Som varslet ut fra takten de siste månedene, har Volvo tatt tilbake posisjonen de vant tilbake i 2012, men da med minst tenkelige margin, syv biler.
Og selv om importørene selv har god kontroll på eget salg gjennom ordreinngang, kommer det nok likevel som en lettelse på organisasjonen, etter å ha ligget bak Scania på de offisielle statistikkene frem til nå.
I følge OFV registrerte Volvo 165 biler over 16 tonn i oktober, mot Scanias 117 biler. Det betyr at Volvo nå leder med 21 biler. I fjor på samme tid lå Volvo til sammenlikning bak Scania med 10 biler. Marginene mellom svenskene er fortsatt hårfine.
Og sannelig, ser vi på segmentet 16-22 tonn separat, for øvrig et segment i vekst i 2013, har Scania lirket seg forbi Volvo her, og leder med tre biler. 135 Scania mot 132 Volvo står det ved utgangen av oktober.
SE KOMPLETTE TABELLER I YRKESBIL 11/2013
Totalmarkedet
For 2013 så langt handler det likevel om tilbakegang i totalt antall registrerte biler. Inkluderer vi samtlige biler over 3,5 tonn, går det nå tilbake 4,8 prosent.
Ser vi kun på biler over 16 tonn, som for øvrig er det klart største segmentet i antall biler, er tilbakegangen 5,6 prosent
Slik ser utviklingen i segmentene (eks. bobiler) ut per 1. november 2013:
- 3,5-7,5 tonn: Minus 6,0 prosent
- 7,5-10 tonn: Minus 13,1 prosent
- 10-16 tonn: Pluss 34,1 prosent
- 16-22 tonn: Pluss 0,7 prosent
- > 22 tonn: Minus 6,5 prosent
Dermed tyder tallene på at vi for 2013 totalt ender på et årsvolum på rundt 4500 biler over 3,5 tonn (ex bobiler). Det fordeler seg på 3850 biler over 16 tonn og 650 biler i vektklassen 3,5 til 16 tonn.
Det er i så fall 250 færre av de tyngste lastebilene enn importørene selv spådde ved årets inngang. Nå skal det sies at det ennå er sjanse for at det slår en Euro 5-boom inn mot slutten av året som kan redusere dette gapet ganske mye.
Gasser og bremser
Bortsett fra at svenskene har byttet plass på tabellen, viser merkestatistikken det samme bildet vi allerede har sett så langt i år.
På tredjeplass er det Euro 6-spesialisten Mercedes som lider mest i år, med total 12,4 prosent færre biler enn samme periode i 2012. Mercedes har imidlertid gjort en god oktober, og kan ha snudd trenden allerede.
Fjerdeplasserte MAN holder stand lik 2012, og har gjort det aller skarpest i vekstsegmentet 10-16 tonn.
Av de tre minste merkene, er det DAF som imponerer mest, 35 prosent over 2012. Iveco har sluppet DAF noe lenger foran seg igjen, mens Renault har tatt innpå.
SE KOMPLETTE TABELLER I YRKESBIL 11/2013