-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Traton løfter listen etter positivt Q1
Traton, som opprinnelig regnet med en driftsmargin på mellom seks og syv prosent i år har nå hevet det målet til syv til åtte prosent etter et første kvartal der volumet økte med en firedel.
I årets første tre måneder solgte Traton Gruppen 84.600 biler (i fjor var det 67.800 i samme periode). De var flinkere til å posisjonere produktene sine også – omsetningen økte med 31 % til 11.2 milliarder euro.
I enheter fordelte salget seg slik: MAN: 27.333 biler – derav 19.655 lastebiler. Scania: 22.262 – trekk fra 1.015 busser så har du antall lastebiler. Navistar: 22.548 og her var det 3.302 busser. VW Truck og Bus i Brasil solgte 12.148 biler hvorav 2.384 var busser.
Samtidig insisterer de på at de er flinke til å begrense ordreinngangen fordi – forteller de - de har en altfor stor ordrereserve. De er nå nede på 68.500 bestillinger, mens det etter Q1 i fjor var bokført 95.600 biler som ventet på å bli bygget.
Forholdet mellom inngående ordres i forhold til salg er nå på 0,81 hvilket betyr en svak reduksjon av ordremassen.
Elbiler behandles i et eget avsnitt der vi ser at det ble levert 258 slike i Q 1 – sterkt ned fra første kvartal i fjor, som endte med 417 elektriske Traton-biler på veien. Ordreinngangen er også forholdsvis lav. I fjor var den på 709 batteri-biler i første kvartal, i år er den nede på 446.
Uten å justere for spesielle innslag (avvikling av Scania Finance Russia for eksempel) hadde Gruppen et driftsresultat på 834 millioner euro i første kvartal – 479 millioner mer enn etter den samme perioden i fjor. Det betyr en salgsmargin på 7,5 % - 3,3 prosentenheter høyere enn i fjor.
Stjernen i gruppen er selvfølgelig fremdeles Scania. Der hadde de en margin på 13,3 % av en omsetning på 4.172 mill. Euro. Men også MAN begynner å klatre, de endte kvartalet med en margin på 5,8 % - 2,2 % i fjor. Omsetningen for tyskerne endte på 3.404 mill. (opp 34 %) mens Navistar klarte 6,3 % margin - opp fra 3,7 % - med en omsetning som økte 32 % til 2.738 millioner.
VW Truck og Bus møtte på nye eksosregler i Sør-Amerika og labert marked. Der økte omsetningen med bare 3 % til 709 millioner, mens marginen allikevel endte på solide 9,2 % - svakt ned.
Sjefen selv, Christian Levin, holder en uvanlig positiv tone i sin kvartalsrapport der han priser VW for å ha klart seg bra gjennom en vanskelig tid og når han snakker om MAN kaller han det et eksempel på hva et motivert team virkelig kan få til.
- Vi vil gjøre alt vi kan for å beholde momentet vi greide å bygge opp i et veldig sterkt første kvartal, avslutter han.