SJEFEN: Christian Levin er sjef både for Scania og Traton. Sistnevnte er eierselskapet for blant annet Scania og MAN.

Traton løfter listen etter positivt Q1

Traton, som opprinnelig regnet med en driftsmargin på mellom seks og syv prosent i år har nå hevet det målet til syv til åtte prosent etter et første kvartal der volumet økte med en firedel.

I årets første tre måneder solgte Traton Gruppen 84.600 biler (i fjor var det 67.800 i samme periode). De var flinkere til å posisjonere produktene sine også – omsetningen økte med 31 % til 11.2 milliarder euro.

I enheter fordelte salget seg slik: MAN: 27.333 biler – derav 19.655 lastebiler. Scania: 22.262 – trekk fra 1.015 busser så har du antall lastebiler. Navistar: 22.548 og her var det 3.302 busser. VW Truck og Bus i Brasil solgte 12.148 biler hvorav 2.384 var busser.

Samtidig insisterer de på at de er flinke til å begrense ordreinngangen fordi – forteller de - de har en altfor stor ordrereserve. De er nå nede på 68.500 bestillinger, mens det etter Q1 i fjor var bokført 95.600 biler som ventet på å bli bygget.

Forholdet mellom inngående ordres i forhold til salg er nå på 0,81 hvilket betyr en svak reduksjon av ordremassen.

Elbiler behandles i et eget avsnitt der vi ser at det ble levert 258 slike i Q 1 – sterkt ned fra første kvartal i fjor, som endte med 417 elektriske Traton-biler på veien. Ordreinngangen er også forholdsvis lav. I fjor var den på 709 batteri-biler i første kvartal, i år er den nede på 446.

Uten å justere for spesielle innslag (avvikling av Scania Finance Russia for eksempel) hadde Gruppen et driftsresultat på 834 millioner euro i første kvartal – 479 millioner mer enn etter den samme perioden i fjor. Det betyr en salgsmargin på 7,5 % - 3,3 prosentenheter høyere enn i fjor.

Stjernen i gruppen er selvfølgelig fremdeles Scania. Der hadde de en margin på 13,3 % av en omsetning på 4.172 mill. Euro. Men også MAN begynner å klatre, de endte kvartalet med en margin på 5,8 % - 2,2 % i fjor. Omsetningen for tyskerne endte på 3.404 mill. (opp 34 %) mens Navistar klarte 6,3 % margin - opp fra 3,7 % - med en omsetning som økte 32 % til 2.738 millioner.

VW Truck og Bus møtte på nye eksosregler i Sør-Amerika og labert marked. Der økte omsetningen med bare 3 % til 709 millioner, mens marginen allikevel endte på solide 9,2 % - svakt ned.

Sjefen selv, Christian Levin, holder en uvanlig positiv tone i sin kvartalsrapport der han priser VW for å ha klart seg bra gjennom en vanskelig tid og når han snakker om MAN kaller han det et eksempel på hva et motivert team virkelig kan få til.

- Vi vil gjøre alt vi kan for å beholde momentet vi greide å bygge opp i et veldig sterkt første kvartal, avslutter han.

Powered by Labrador CMS