-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Traton løfter listen etter positivt Q1
Traton, som opprinnelig regnet med en driftsmargin på mellom seks og syv prosent i år har nå hevet det målet til syv til åtte prosent etter et første kvartal der volumet økte med en firedel.
BilJobb.no
-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
I årets første tre måneder solgte Traton Gruppen 84.600 biler (i fjor var det 67.800 i samme periode). De var flinkere til å posisjonere produktene sine også – omsetningen økte med 31 % til 11.2 milliarder euro.
I enheter fordelte salget seg slik: MAN: 27.333 biler – derav 19.655 lastebiler. Scania: 22.262 – trekk fra 1.015 busser så har du antall lastebiler. Navistar: 22.548 og her var det 3.302 busser. VW Truck og Bus i Brasil solgte 12.148 biler hvorav 2.384 var busser.
Samtidig insisterer de på at de er flinke til å begrense ordreinngangen fordi – forteller de - de har en altfor stor ordrereserve. De er nå nede på 68.500 bestillinger, mens det etter Q1 i fjor var bokført 95.600 biler som ventet på å bli bygget.
Forholdet mellom inngående ordres i forhold til salg er nå på 0,81 hvilket betyr en svak reduksjon av ordremassen.
Elbiler behandles i et eget avsnitt der vi ser at det ble levert 258 slike i Q 1 – sterkt ned fra første kvartal i fjor, som endte med 417 elektriske Traton-biler på veien. Ordreinngangen er også forholdsvis lav. I fjor var den på 709 batteri-biler i første kvartal, i år er den nede på 446.
Uten å justere for spesielle innslag (avvikling av Scania Finance Russia for eksempel) hadde Gruppen et driftsresultat på 834 millioner euro i første kvartal – 479 millioner mer enn etter den samme perioden i fjor. Det betyr en salgsmargin på 7,5 % - 3,3 prosentenheter høyere enn i fjor.
Stjernen i gruppen er selvfølgelig fremdeles Scania. Der hadde de en margin på 13,3 % av en omsetning på 4.172 mill. Euro. Men også MAN begynner å klatre, de endte kvartalet med en margin på 5,8 % - 2,2 % i fjor. Omsetningen for tyskerne endte på 3.404 mill. (opp 34 %) mens Navistar klarte 6,3 % margin - opp fra 3,7 % - med en omsetning som økte 32 % til 2.738 millioner.
VW Truck og Bus møtte på nye eksosregler i Sør-Amerika og labert marked. Der økte omsetningen med bare 3 % til 709 millioner, mens marginen allikevel endte på solide 9,2 % - svakt ned.
Sjefen selv, Christian Levin, holder en uvanlig positiv tone i sin kvartalsrapport der han priser VW for å ha klart seg bra gjennom en vanskelig tid og når han snakker om MAN kaller han det et eksempel på hva et motivert team virkelig kan få til.
- Vi vil gjøre alt vi kan for å beholde momentet vi greide å bygge opp i et veldig sterkt første kvartal, avslutter han.