-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Halvparten til vegformål, men
Regjeringen skryter av en vekst i samferdsel på over to milliarder. Men fordelingen mellom vei og jernbane er rimelig skjev.
KOMMENTAR: I forslaget til statsbudsjettet kommer forskjellen mellom vei og jernbane tydelig til syne.
- Av totalt 31,8 milliarder kroner til samferdselsformål utgjør utgiftene til veiformål 16,3 milliarder kroner, omtrent 50 prosent av utgiftene
- I budsjettforslaget er tilsvarende utgifter til jernbaneformål om lag 12,5 milliarder kroner, eller omtrent 40 prosent av utgiftene.
I praksis kan man si at vei og jernbane får omtrent like mye. Og vi skjønner alle at jernbanen virkelig trenger penger. Vi har vist til statistikken fra SSB tidligere:
- Lastebiler frakter dag 6 ganger flere tonnkilometer gods innenlands enn jernbanen. Jernbanen har nesten ikke økt godsmengden siden 1965.
- Innen persontransport er tallene enda grovere. I passasjerkilometer er andelen persontransport som nå går på jernbane under 10 prosent av det som går på vei.
Realiteten er at altså at de suverent mest brukte transportformene i dag kun får en brøkdel av pengene som de svake, enten du fordeler på tonnkilometer eller passasjerkilometer
Spørsmålet er hvor rettferdig det føles for alle oss som daglig humper rundt i Norge.
I tillegg til vei og jernbane foreslår regjeringen å bevilge 3 milliarder kroner til forskning, luftfartsformål, særskilte transporttiltak, posttjenester og telekommunikasjon, snaut 10 prosent.
For vei kommer i tillegg om lag 5,6 milliarder kroner i bompenger til statlige vegprosjekter og om lag 3,6 milliarder kroner i bompenger til fylkesvegprosjekter. Men dette betaler vi jo av egen lomme.
MER FRA STATSBUDSJETTET: