-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Transport og Logistikk-stikk til samferdselsministeren
Den første av årets to-dagers Transport og Logistikk-konferanse på Gardermoen er tilbakelagt. For første gang i manns minne (hvor langt er det? tre år?) var det en ørliten antydning av temperatur der.
Tonen på disse konferansene pleier å være meget høvisk.
Selv i de såkalte debattene er man utsøkt høflig – kanskje også på grunn av ikke så få innslag på bergensk eller annet vestlandsk, som svært ofte har solide innslag av dannelse.
Men akkurat disse to episodene som henholdsvis startet hele forestillingen og avsluttet dag-en inkluderte bare en eneste vestlending.
Stortingsrepresentant for Senterpartiet, Erling Sande fra Sogn og Fjordane. Og siden han er leder av Samferdselskomiteen og måtte ta jobben som Samferdselsministerens skyteskive fikk han kanskje ikke sagt nok til å sette det riktige vestlandske preget på debatten.
Startet med skuffelse
Årets konferanse startet med en rask prat mellom Jo Eirik Frøise. Bransjesjef i Norsk Industri og selve konferanseverten: Are Kjensli, administrerende direktør NHO Logistikk og Transport.
Ingen overraskelser der. Kjensli var skuffet over statsbudsjettet, manglende investering i infrastruktur, drivstoffstøtte bare for landbruk og anlegg, og noen viktige prosjekter han fryktet ville bråstoppe.
Det hele som en innledning til en kjapp opptreden av Samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård som imidlertid ikke hadde mer å si enn det han ikke sa ved frokostmøtet som Opplysningsrådet for Veitrafikken arrangerte for nøyaktig to uker siden.
Så gikk dagen, med økonomi fra Øystein Dørum, en fantastisk gjennomgang av aktuell (og historisk) geopolitikk ved Kai Eide, vi hørte Posten, PostNord og DB Schenker var ganske enige og at Ringnes hadde problemer med Riksvei 4.
Skal Nye Veier bestå?
En rekke spennende temaer fant sted i parallelle sesjoner slik at de som var på tur på egen hånd hadde et utpreget handicap. Et handicap som viste seg på et så kuriøst vist at det ble påpekt av selve ordstyreren Erik Wold. Han, og vi tre andre (eller hvor mange vi var) som var til stede hadde vel egentlig grunn til å regne med en viss interesse for temaet: «Prioriterte Vegstrekninger for Næringslivet».

Dette, med undertittel «Vedlikehold», har jo vært selve grunnfjellet i de siste tretti Transport og Logistikk-konferansene. Men kanskje publikum luktet lunten - både Ingrid Dahl Hovland, Vegdirektør, Statens Vegvesen og Anette Aanesland, også vegdirektør, men i Nye Veier AS, sitter begge så nær det lille som er igjen i statsrådens pengesekk at ingen ville kaste seg frempå og vise antydning til kontroversialitet (eller hva det heter).
Det stemte egentlig også, riktignok nevnte Aanesland noen neglisjerte veistrekninger ved navn, men det var så nær man kom prioriterte – eller rettere sagt: ikke-prioriterte – vegstrekninger.
Kanskje føler hun allerede trekken?
«Skal Nye Veier bestå?» ble to av de sentrale transportkomité-medlemmene spurt i neste sesjon.
Sande hadde ikke konkludert men Arbeiderpartiets Nils Kristen Sandtrøen ga det nærmeste vi fikk av svar, som vel var: «evalueres»!
– Snakker ned næringen
Og der er vi ved det denne lille rapporten egentlig handler om. Disse to politikerne skulle sammen med Trond Helleland, Høyre og Morten Stordalen, Fremskrittspartiet gjennomføre en av konferansens gjengangere: «Den Store Samferdselsdebatten».
Den skulle som vanlig ledes av Erik Wold som inviterte NHO-verten Are Kjensli til å sparke i gang det hele ved å komme med et par egne synspunkter.
Lest i ettertid var det ikke akkurat det mest dramatiske fyrverkeriet han inviterte til, men i Transport og Logistikk-sammenheng var det nok til at salen ante at det lå noe som ulmet her.
«Under den nåværende regjeringen syns jeg det har oppstått en større avstand mellom Logistikk og Transport og politikerne på Stortinget», begynte han.
Så fortsatte han med å si at han følte seg skuffet over samferdselsministeren som snakket ned næringen – «senest ved innlegget i dag tidlig» sa han - og virket veldig ekte da han avsluttet med å peke på et par skuffelser bransjen hadde fått rett i trynet (Oslofjordtunnelen på vent, Arna Voss på vent, E6 Nord Norge på vent. Drivstoffstøtte til landbruk og anlegg, men ikke til transport).
Overraskende ærlig
Egentlig ikke uventet noen av delene, men avslutningen var uventet:
«Jeg savnet gløden på vegne av bransjen» er et av de ærligste utspillene jeg har opplevd på lenge.
Han behøvde ikke vente forgjeves på de fire paneldeltakernes begeistring for norsk transportnæring, bortsett fra Sande som var programforpliktet til å holde seg litt i selen sloss de tre andre om å bli ærespresident i «Transp&Log-bransjens fan-klubb av 2022».
Men siste ordet tilhørte allikevel den gamle samferdselsreven Trond Helleland som punkterte hele «debatten» ved å peke på at:
«Feilen med dette panelet er at de som bestemmer – SV - ikke er her».
(Neste utgave av YrkesBil, nummer 11, vil inneholde mer fra T&L 2022.)