Fornyelser hos Nissan

Nissan erstatter dagens NV200 med nye NV250, men den skal kun leveres med dieselmotor. Samtidig beholdes elektriske e-NV200. Forvirret? Vi skal forsøke å oppklare.

Publisert
NYHETER: Kommunikasjonssjef for Norge i Nissan Nordic Europe, Knut Arne Marcussen (t.v.), og varebilansvarlig for Nissan i Norge Anders Sandvold med nye NV250 og fornyede NV300 og NV400.

Vinden har tilsynelatende begynt å roe seg på toppene i Nissan-Renault-Mitsubishi-alliansen, etter den spektakulære arrestasjonen av alliansens tidligere allmektige toppsjef Carlos Ghosn i november 2018.

66-åringen er i Japan siktet for flere alvorlige økonomiske misligheter, men er i dag kanskje mest kjent for sin famøse flukt i en instrumentkasse fra japansk varetekt til sitt barndomshjem i Libanon.

Samtidig jobber den nye ledelsen i alliansen febrilsk med å kutte kostnader, som følge av at produsentene sliter økonomisk. Kostkutt-arbeidet ble iverksatt før «koronakrise» var en del av vokabularet, så du kan regne med at arbeidet er ytterligere intensivert nå.

Renault får varebilansvar
Ett av grepene alliansen tar er å samle en del funksjoner for alle tre merkene. Blant annet er det klart at Renault skal stå for utviklingen av lette nyttekjøretøy, det vil si varebiler og varebilplattformer, for hele alliansen.

Dette er samme strategi som PSA Group har valgt for sine merker, ved å legge ansvaret for all utvikling av Peugeot, Citroën og Opel varebiler til sistnevntes hovedkvarter i Rüsselsheim.

Renault og Nissan har som kjent benyttet samme varebilmodeller (blant annet Trafic/NV300 og Master/NV400) i flere år, så hva den nye strategien vil medføre av endringer i praksis er litt tidlig å si.

Et signal har vi kanskje fått allerede, da det i fjor ble kjent at Nissan «vraker» sin egenutviklede varebilmodell NV200 og erstatter den med NV250 – som i realiteten er en Renault Kangoo med Nissan-logoer på.

NV250 skulle egentlig vært i salg fra september i fjor, men først rett før koronakrisen satte inn for fullt i Norge i mars fikk YrkesBil se det første norske eksemplaret på Gardermoen, under en konferanse importøren holdt for forhandlere, kunder og presse.

Fortsetter med e-NV200
Det som er viktig å merke seg, og som kanskje er litt underlig med tanke på at Nissan har vært en av de ledende innen elvarebiler, er at NV250 kun skal leveres med fossilmotor – ikke elmotor. Dette til tross for at Renault Kangoo som kjent også finnes i en populær elversjon.

I stedet for å adoptere elektriske drivlinje fra Kangoo Z.E., velger Nissan (i alle fall enn så lenge) å tilby den nye modellen parallelt med sin egen elvarebil e-NV200.

Som kjent har Renault på gang en helt ny generasjon Kangoo for tiden. Den nye Nissan NV250 er imidlertid basert på den utgående Kangoo-versjonen.

Kommunikasjonssjef i Nissan Nordic Europe, Knut Arne Marcussen, medgir overfor YrkesBil at han ikke kan si om NV250 også skal komme i en ny versjon samtidig som Kangoo fornyes.

– Det jeg kan si er at NV250 blir en viktig modell for Nissan. Den kompletterer vårt sortiment, som er blant de største i varebilsegmentet, sier Marcussen.

– Varebil er et satsingsområde for Nissan – også i Norge. I løpet av 2019 hadde vi en salgsøkning på 45,6 prosent og den gode trenden fortsetter i år med en økning på 22,5 prosent hittil. Dette er sterkest drevet av e-NV200, men også med Navara opplever vi en bra oppgang, legger han til.

Økt nyttelast
Varebilansvarlig for Nissan i Norge, Anders Sandvold, forteller at de har valgt å tilby NV250 med to motorvarianter, 95 og 115 hesters dCi. Modellen kan leveres i to lengder, men med ett utstyrsnivå.

Den korte versjonen er 4,28 meter lang, nøyaktig samme som NV200, mens den lange utgaven er 4,67 meter lang.

Sistnevnte har 699 kilo nyttelast, mens den korte har 596 kilo. NV200 har 600 kilo.

– NV250 tilbyr inntil 99 kilo mer nyttelast enn NV200, og et stort varerom på opptil 4,0 m3. Om kunden velger Working Star-utgaven, som vi tror blir bestselgeren, får man høyt nivå av utstyr til å være i denne klassen. Her er blant annet hengerfeste, P-sensorer, ryggekamera og navigasjon inkludert, sier Sandvold.

Automat og sterkere motor
Samtidig med introduksjonen av nye NV250, varter Nissan opp med noen nye godbiter hos storebrødrene NV300 og NV400.

For NV300 sin del er kanskje den største nyheten at den nå kommer med «automatgir» i kombinasjon med 145 og 170 hesters motor. Hittil har NV300 kun vært tilgjengelig med manuell girkasse.

Den nye «automaten» DTC, kjent fra personbilen Qashqai, er en sekstrinns dobbeltclutch-kasse, som i prinsippet fungerer på samme måte som for eksempel Volkswagens DSG. Nissan hevder drivstofforbruket med DCT skal være på nivå med manuell girkasse.

De tre fornyede motorvariantene oppfyller naturligvis Euro6D-temp-standarden. Dette er femte generasjon av den velkjente M9R-motoren, også kjent som 2.0 dCi. Her kan man velge mellom ytelsene 120 og 145 hestekrefter, samt en ny toppversjon på 170 hestekrefter.

Interiøret er også frisket opp med litt nye farger, nye materialer, ny radio, ny girspak og flere smarttelefonapplikasjoner som Apple CarPlay og Android Auto.

Størstemann i søskenflokken, NV400, har også fått noen etterlengtede nyheter som et fornyet interiør med ny design på dashbord og ratt, induksjonslading for alle mobiltelefoner som følger Qi-standarden og nytt innhold på infotainmentsiden.

Førerassistenter blir det også flere av. Med blindsonevarsel, filskiftevarsling, parkeringssensor og sidevindassistent vil Nissan prøve å holde stø kurs videre i stormen som korona fører med seg.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 4 - 2020**

Powered by Labrador CMS