-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Nitrogen i dekkene
Dekk fylt med 95 prosent nitrogen holder lenger på trykket. Det gir mange fordeler, som bedre sikkerhet og lavere drivstoffkostnader.
Å holde et jevn, korrekt trykk i dekkene er viktig både for dekkets levetid og for kjøreegenskapene - og dermed sikkerheten. Dessuten betyr det svært mye for drivstofforbruket.
- Å holde riktig trykk i dekkene blir enklere hvis du fyller dem med tilnærmet ren nitrogen, sier Siren Frigstad i Parker Hannifin, som står bak produktene TyreSaver og TruckTyreSaver.
Luft består av 78 prosent nitrogen. De resterende 22 prosentene er for det meste oksygen.
Minst 95 prosent
Oksygen lekker lettere ut gjennom gummien enn nitrogen. Derfor vil et dekk med tilnærmet ren nitrogen holde lenger på trykket enn et dekk med over 20 prosent oksygen.
- Oksygen er ikke ideelt å få i dekkene. I stedet for å bare blåse luft med høyt trykk inn i dekkene, lar TruckTyreSaver luften passere en vannutskiller og et hulfibermembran, forklarer Frigstad.
Dermed blir nitrogenandelen økt til 95 prosent.
Mye å spare
Interessen for å pumpe opp dekkene med nitrogen er sterkt økende både i Sverige og Storbritannia, mens det ennå ikke har kommet ordentlig i gang i Norge.
Det er mye å spare på å kjøre med riktig dekktrykk. Dette illustreres godt i en undersøkelse utført av en dekk-kjede på engelske vogntog for en del år siden:
Konklusjonen var at hvis du hadde 18 vogntog eller mer, ville det lønne seg å ha en mann ansatt bare for å sjekk og etterfylle luft i dekkene.
Og den gang var dieselen mye billigere