-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Trucks vil bli dobbelt så store – og vel så det
Renault Trucks har stabilisert seg på drøyt to prosent markedsandel over 16 tonn. I løpet av kommende fem år er målet å komme opp på to- eller tregangeren av dagens nivå.
– Fjoråret ble preget av at vi hadde mange av de samme utfordringene som resten av bransjen når det gjelder produksjon, sier Viggo Noreng, salgsdirektør for Renault Trucks i Volvo Norge AS.
– En forskjell fra søstermerket Volvo er muligens at vårt produksjonsprogram ikke er like anstrengt. Dessuten hadde vi booket inn en del biler i forkant. Vi har hatt noen godt utstyrte «ferdigbiler», som skapbiler, fra Master og opp til treakslede biler. Dermed hadde vi noen slike å selge da «alt» stoppet opp. Men produksjonsbegrensningene legger en demper på det også, så vi greier ikke å ha full lengde, bredde og dybde lenger.
– De nye Evo-modellene skulle kommet i juni i fjor, men ble også forsinket?
– Ja, de ble forsinket men kom i tide til Oslo Motor Show. Vi fikk vist to av de tre demobilene våre der. Når trekkvogn, tridem og en 22 pallers skapbil nå straks er ferdig registrert skal vi ut på en karavane for å vise dem frem.
– Har Master samme produksjonsutfordringer?
– Ja, men ikke identisk. Det har vært bedre tilgang på Master enn tunge biler. Men vi har hatt færre biler enn vi skulle ønske oss.
– Dere hadde et hårete mål om 150 biler over 16 tonn i 2021?
– Ja, det er viktig med mål. Så måtte vi justere dette litt utover året. I 2020 visste vi ikke hvordan 2021 ville bli, med produksjonsutfordringene som dukket opp. Ordreboken vår har økt, slik at vi har nok solgt til over to prosent markedsandel – men klarte ikke levere alt.
– Hva skjer i 2022 med folk og forhandlere?
– Renault-organisasjonen er liten i utgangspunktet, så den ser vi på å styrke oss i ulike retninger for å kopiere litt av Volvo-oppskriften og gå litt mer målrettet på en del segmenter, både når det gjelder kunder og bruk. Så får vi se hvor mye vi får materialisert, sier Karstein Ahlin, administrerende direktør i Volvo Norge AS.
– Vi har stabilisert oss på 2-2,5 prosent markedsandel over 16 tonn, og det holder ikke lenger. Vi må videre, og målet på sikt må være to- eller tregangeren av det, fastslår Ahlin.
– Når er dere der?
– Vi går ikke tregangeren i løpet av ett år, men målet som nå er satt vil materialisere seg i et fem års perspektiv, sier Noreng.
– Det er ingen tvil om at konkurransen er tøff. Ser vi bort fra Volvo og Scania er det ikke så mye igjen av markedet som vi kan spise av, og våre tyske konkurrenter er sterke. Samtidig er vi godt rigget med bra biler og et supert servicenettverk, som er merkespesifikt, så målet skal være innen rekkevidde.
– Volvo Norge setter sammen et E-Mobility team nå. Skal dette jobbe på tvers av merkene Volvo og Renault?
– Ja, på mange måter, men vi jobber fremdeles i hvert vårt løp. Når vi skal styrke Renault-organisasjonen er det også i retning av E-Mobility. Vi har hittil de samme elektriske modellene som Volvo. Så skiller vi litt lag nå, da vi fortsetter med D og D-Wide, så får vi i 2023 den tyngre T-serie trekkvogn og en jevnlastvariant som også kan brukes til anleggsformål, sier Noreng.
– Hvordan er det annerledes å selge elektriske lastebiler?
– Det første norske kunder spør om er «hva er rekkevidden?». De er super-kompetente på elbiler, men all den kompetansen er ikke uten videre overførbar til lastebil. Derfor må vi gi råd både når det gjelder bruk av kjøretøyet og den finansielle biten. Vi må få dem til å forstå hva som er kostnadsdrivere og hva som er kostnadsbesparende tiltak i regnestykket.
– Det handler om mye mer enn rekkevidde og hva lastebilen kan brukes til. Vi kan for eksempel se på at man sparer en sum på bompenger, men så kan man tape det på nedskriving i et gitt perspektiv. Vi blir finansielle rådgivere i tillegg. Så kommer lading inn som et eget fagområde.
– Hva skal Renault bli bedre på i 2022?
– Vi skal utvikle de sidene vi er gode på. Det blir ingen revolusjon. Distribusjon er vi gode på, det skal vi fortsatt satse på. Så skal vi satse noe mer på trekkvogn, mens det tredje området blir anlegg.
– Nylig lanserte vi en ny generasjon DE11- og DE13-motorer som skal gi ti prosent lavere drivstofforbruk. Det er viktig for oss. Og i tillegg til at vi har fått Evo-modellene, er særlig den nye rattjusteringen etterspurt i trekkvognene. Nå har vi sammen med Volvo det vi mener er markedets beste rattjustering på 60 grader, med neck-tilt.