Lanseringen av motoroppgraderingene skjedde på Renaults hjemmebane, under transportmessen Solutrans i Lyon denne uken.

Renault med ny generasjon motorer

Hevder deres nye DE11- og DE13-motorer skal gi ti prosent lavere drivstofforbruk.

Det første spørsmålet som melder seg når kjøretøyprodusenter melder at noe er «så og så mange prosent bedre», er: i forhold til hva?

Renault Trucks har et svar i pressemeldingen, selv om det ikke er krystallklart: «10 prosent sammenlignet med tidligere generasjoner Renault Trucks motorer», står det. Hvilke tidligere generasjoner står det ikke, men vi må kunne anta at det er snakk om den nyeste som er på markedet i dag.

Interessant er det å merke seg at Renaults søster, Volvo Trucks, for en uke siden også meldte at de har oppgradert 11- og 13-liters motorene sine, og at dette skulle gi lavere forbruk. Men der var det ikke oppgitt noen tall for hvor stor besparelsen er.

At Renault og Volvo melder disse nyhetene med noen dagers mellomrom er naturlig, all den tid de er i slekt.

Men at det skjer omtrent samtidig som Scania lanserer sin «største nyhet siden den nye modellserien i 2016», nemlig den nye Super-drivlinjen med lovnad om åtte prosent reduksjon i drivstofforbruket, er kanskje mer spesielt. (Scania sammenlignet forresten med deres «eksisterende drivlinje»).

Nok om det, tilbake til Renault Trucks. De utruster nå sine T, T High, C og K-modeller med nye DE11 og DE13-motorer.

Det er sammen med integrasjon av Turbo Compound og andre funksjoner og tjenester de hevder forbruket reduseres med inntil 10 prosent.

Som kjent fra før har Renault Trucks i 2021 gjort store endringer i design, kjørekomfort og komfort ombord.

Mange av oss fikk se de nye Evo-modellene på Oslo Motor Show i Lillestrøm i slutten av oktober, der tiltingen av rattet – som har vært ønsket av Renault-sjåfører – endelig er på plass.

En ny høyytelses-turbo har også blitt utviklet, med kulelager, forbedret responstid og en variabel oljepumpe som bruker olje med lav viskositet.

Lanseringen av de nye 11- og 13-liters Euro VI Step E DE11- og DE13-motorene er en fortsettelse på fornyelseskuren.

For å bedre forbrenningen har DE11- og DE13-motorene fått den patenterte Wave Piston-teknologien. Ved å styre flammene i forbrenningskammeret gjør løsningen at oksygenet utnyttes bedre og gir dermed bedre forbrenning, ifølge produsenten.

Motorene er også utstyrt med nye innsprøytingsdyser med forbedret presisjon, som er tilpasset den nye forbrenningen.

Reduksjon av friksjon er også et viktig element i å optimalisere motoren. Det opplyses at stempelstenger, stempler og veivaksel har fått nytt design, og gasskontrollen i veivhuset har blitt forbedret.

Et optimalisert etterbehandlingssystem og en ny motorstyringsenhet er også på plass, fortelles det.

Det er modellene T, T High og C som kan utstyres med DE 13 TC-motoren, som har Turbo Compound-teknologi – velkjent fra Volvo.

En ekstra turbin, som plasseres etter turboen, omdanner restenergien i eksosen til mekanisk energi, som overføres til veivakselen i form av ekstra dreiemoment. Derfor gir Turbo Compound høyere dreiemoment ved lavere turtall.

Den nye generasjonen Optidriver girkasser, med ny elektronikk, ny styringsprogramvare og en ny clutch-aktuator, noe som skal gi mykere og raskere girskift, er også en del av oppgraderingen.

Smart Torque Control-løsningen skal på sin side la motoren tilbringe mer tid i sonen hvor den jobber mest effektivt, uten å gå på bekostning av kjøreegenskapene.

Noen myke nyheter er det også: Flåtestyringsprogramvaren Optifleet sporer drivstofforbruk til hvert kjøretøy og analyserer kjørestilen for å finne områder hvor man kan sette inn tiltak for å redusere forbruket.

I tillegg har Renault Trucks utviklet et komplett opplæringsprogram rundt prinsippene om økonomisk kjøring for å forsikre at drivstofforbruket holdes under kontroll.

Powered by Labrador CMS