DISTRIBUSJON: Renault viste også sitt Oxygen-prosjekt for distribusjon i by, utviklet i samarbeid med GEODIS.

Solutrans 2023: Fokus på tunge el-alternativer

Selv om det er en lang vei å gå for å nå vedtatte utslippsmål, skyter utviklingen nå ny fart – og under den store transportmessen Solutrans 2023 i Lyon nylig manglet det så visst ikke elektriske alternativer.

Dette gjaldt selvsagt lette og tunge varebiler, der overgangen til elektriske drivlinjer er godt i gang, men i høy grad også de tunge lastebilene, der det var flere el-alternativer å se.

Fagmessen Solutrans er primært et sentraleuropeisk arrangement, og alle store og viktige aktører på kontinentet var godt representert blant de rundt 1.000 utstillerne. 

Årets messe ble – som vanlig – avviklet på utstillingsområdet Eurexpo Lyon i Frankrike, og dekket en utstillerflate på over 90.000 kvm. 

I tillegg kom utearealer. Omtrent 50.000 fagfolk besøkte messen, som arrangeres annet hvert år.

TUNG: Renault er også klar med tunge el-lastebiler.

Viktige temaer denne gang var blant annet nærdistribusjon i byer og tettsteder, alternative drivlinjer, bemanning og rekruttering - og hvordan kunstig intelligens vil påvirke utviklingen av selvkjørende kjøretøy.

44 tonn

Renault hadde valgt Solutrans 2023 som riktig anledning til avduking av sin nye Master varebilserie, som nå også kommer i en el-utgave med klasseledende rekkevidde. På hjemmebane viste Renault dessuten stor bredde på nyttekjøretøysiden – fra de minste Kangoo varebilene og opp til tunge lastebiler med elektrisk drivlinje.

På den tunge siden handler dette om E-Tech T (langtransport) og C (anlegg), som nå er i produksjon, og som kan leveres med to eller tre elmotorer med opptil 490 kW effekt (tilsvarer ca. 666 hk). Disse lastebilene kan kjøre opptil 300 km på én lading – eller opptil 500 km med en tilleggslading underveis (250 kW) på ca. en time. To til seks litium-ion batteripakker har kapasitet fra 180 til 540 kWh.

De nye elektriske lastebilene har brutto totalvekt 44 tonn, og kommer i mange akselkonfigurasjoner.

TRAFIKK: Det var en jevn strøm av folk på Solutrans 2023.

Oxygen-prosjektet

Sammen med logistikkjempen GEODIS har Renaults lastebildivisjon utviklet en el-lastebil for totalvekt 16 tonn, skreddersydd for by- og nærdistribusjonskjøring. Den hadde selvsagt fått en svært synlig plass under Solutrans 2023, og det var en jevn strøm av nysgjerrige for å se nærmere på bil og løsninger.

Oxygen, som bilen heter, testkjøres for tiden i Paris. Blant kjennetegnene er senket førerhus, og kameraer i stedet for speil for å gi en effektiv 360 graders oversikt omkring bilen. Med fri gjennomgang i det lave førerhuset kan sjåføren gå inn og ut av bilen på begge sider.

LANGTRANSPORT: MAN e-TGX ruvet godt på MAN-standen.

MAN

Tyske MAN er også i gang med salg av sin første tunge el-lastebil. MAN e-TGX (langtransport) og e-TGS (distribusjon) ble vist på Solutrans 2023, og etter en lovende salgsstart er det ventet at de første 200 bilene leveres til utvalgte kunder i 2024, før produksjon i større antall er ventet i 2025.

Bilene skal kunne levere dagsetapper opptil 800 km, senere opptil 1.000 km, og blir tilgjengelig i en rekke semitrailer- og chassisvarianter med tre, fire, fem, eller seks batteripakker. Avhengig av bruk, yter elmotoren en effekt på 254 kW (333 hk), 330 kW (449 hk) eller 400 kW (544 hk), med dreiemoment på henholdsvis 800, 1.150 eller 1.250 Nm. Utstilt på Solutrans var blant annet en 4x2 med netto batterikapasitet på 480 kWh.

INNBYDENDE: Trivelig førerplass i DAFs nye XB for distribusjonskjøring.

DAF

Hos DAF var det først og fremst nye XB og LF Electric som representerte teknologiskiftet. I LF Electric er det en elmotor med effekt 260 – 370 kW (353 – 503 hk) som får energi fra en litium/jernfosfat batteripakke på netto 252 kWh. Dette gir en rekkevidde opptil 280 km, passende for dagsøkter i nærdistribusjon.

Ekstra fokus var det på den nye XB-serien av distribusjonsbiler for 7,5 – 19 tonn totalvekt. Den omfatter også el-versjoner for 12, 16 eller 19 tonn med rekkevidde opptil 350 km og batterilading 20 – 80 prosent på 40 – 70 minutter.

EL-IVECO: El-utgaven av Iveco S-Way skal ha en rekkevidde opptil 500 km. Iveco viste også frem en Metallica-versjon av S-Way, i forbindelse med at de er partner på bandets turné. Foto: Frank Williksen
EL-IVECO: El-utgaven av Iveco S-Way skal ha en rekkevidde opptil 500 km. Iveco viste også frem en Metallica-versjon av S-Way, i forbindelse med at de er partner på bandets turné. Foto: Frank Williksen

Iveco

På Ivecos store stand kunne besøkende både ta en titt på eDaily med eldrift over hele modellinjen, og elektrifisert S-Way med rekkevidde inntil 500 km. Iveco BEV S-Way er en 4x2 med ni batteripakker på til sammen 738 kWh. Dette gir en rekkevidde på opptil 500 km. Batterivekten øker egenvekten med 3-4 tonn, men siden dette nå kan legges til totalvekten, går det ikke ut over nyttelasten som tidligere – det kompenseres for mervekten teknologien medfører.

Iveco eDaily finnes nå over hele modellspekteret fra 3,5 til 7 tonn med elektrisk drift, både som kassevogn og chassis for spesialpåbygg – og med tillatt tilhengervekt opptil 3,5 tonn. Bilen har fått batteripakke integrert i rammen, og kan leveres med kapasitet fra 37 kWh til 111 kWh i tre trinn. I Norge er det ventet at totrinns-løsningen vil bli mest etterspurt, med en rekkevidde opptil 200 kilometer.

EL-FIAT: Når det er kommet el-Daily, må det selvsagt også komme en eDucato.

Fiat

Hos Fiat samlet mye interesse seg om nye eDucato, som kan leveres med lasterom fra 10 til 17 kbm og inntil to tonn nyttelast. Bilen kommer med to alternative batteripakker – 47 eller 79 kWh. Med den største batteripakken er rekkevidden opptil 370 km, mens man med den minste må nøye seg med opptil 235 km. Elmotoren leverer 93 kW (122 hk), og dreiemomentet er 280 Nm.

SPESIELL: Blant el-utgaver av tunge lastebiler, skiller nye eActros seg ut med sitt spesielle design, først og fremst diktert av hensynet til aerodynamikk.

Mercedes-Benz

Nye eActros fra Mercedes-Benz var selvsagt på plass i Lyon. Med netto batterikapasitet på 600 kWh er nyheten testet som vogntog med 44 tonn totalvekt til 500 kilometer før lading er nødvendig. Med den oppnådde rekkevidden kan eActros prestere godt over 1000 kilometer pr dag med lading i pålagte pauser innenfor kjøre- og hviletidsreglene. Rundt 60 prosent av langtransport-kundene til Mercedes-Benz i Europa kjører kortere enn 500 km pr. dag, slik at lading både i depot og på destinasjon kan være nok i slike tilfeller.

I tillegg til CCS-lading med opptil 400 kW, er eActros også forberedt for megawattlading (MCS) når dette er tilgjengelig. Ved lading med ca 1 megawatt vil det være mulig å lade batteriene fra 20 til 80 prosent på ca. 30 minutter.

TILHENGERE: Selvsagt var det et mylder av tilhengere på Solutrans - av alle mulige utgaver.

400 – 600 kW

Mercedes-Benz eActros 600 er konstruert for en togvekt på 44 tonn. Med standard semitrailer er nyttelasten ca 22 tonn (i EU). I enkelte tilfeller kan lokale lovbestemmelser tillate høyere nyttelast.

Salget av den nye el-lastebilen starter i år, og serieproduksjon planlegges fra slutten av 2024. Til eActros har Mercedes-Benz utviklet en ny 800 Volt elektrisk aksel med to elmotorer og en firetrinns kraftoverføring spesielt for tung langtransport. Elmotorene leverer en kontinuerlig effekt på 400 kW (tilsvarende 544 hk), og har en toppytelse på 600 kW (816 hk)

TRANSIT: Hos Ford var det ikke minst bredden av el-alternativer i Transit-serien som ble lagt merke til.

Ford

Fords nye tunge serie – som vi foreløpig ikke har sett mye til her i landet ennå – var til stede i full bredde på Solutrans. Det var også de mer aktuelle elektrifiserte Transit-modellene, og nettopp Transit gjør det godt for tiden.

I Sentral-Europa er nok interessen også stor for den nye F-Line serien, som blant annet byr på mange avanserte sikkerhetsdetaljer. Til dette hører for eksempel et avansert nødbremssystem og intelligent adaptiv cruise kontroll. Også Ford har for øvrig sin utgave av en el-tungbil tilnærmet klar.

LETT: Minsten hos Renault: Plass til fører og 80 kg last. Foto: Frank Williksen
LETT: Minsten hos Renault: Plass til fører og 80 kg last. Foto: Frank Williksen

Renault-minsten

Fra Renaults elbil-divisjon kommer Bento-utgaven av Tweezy-erstatteren Duo – en liten enseters varetransportør med 1 kbm varerom og 80 kg nyttelast. Rekkevidden skal være over 140 km for den lille smartingen, som er 2,52 m lang, 1,30 m bred og 1,56 m høy.

EL-FUSO: El-drift også for lett Fuso lastebil.

Fuso

Med eCanter er også Fuso på el-kartet. Denne lette lastebilen kommer i fire vektklasser fra 4,25 til 7,49 tonn, og med seks alternative akselavstander fra 2.50 til 4,75 m. Føy til to forskjellige førerhus – og antallet varianter blir rimelig høyt. Tre forskjellige batteripakker leverer rekkevidde fra 70 til 200 km.

Powered by Labrador CMS