-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Over 250.000 tungbilkontroller hittil i år
– Kontrollørene våre bidrar til alles trafikksikkerhet hver eneste dag, sier seksjonsleder i Statens vegvesen, Marianne Moe.
256.553 tunge kjøretøy har vært innom en av landets kontrollstasjoner eller kontrollplasser så langt i år. Av disse har 25.022 fått skriftlig mangel, 12.287 har fått bruksforbud, 5611 har fått gebyr og 1003 førere har blitt anmeldt.
– De fleste tunge kjøretøyene som ruller på norske veger er i god stand. Og de aller fleste førerne gjør hva de kan for å ivareta sikkerheten. Vår oppgave er å stoppe de som, bevisst eller ubevisst, går på akkord med både sikkerhet og regelverk. Vi jobber for bedre trafikksikkerhet, likere konkurransevilkår i transportbransjen og gode arbeidsforhold for sjåførene, sier Moe.
Får ikke fortsette før feil er utbedret
Bruksforbud betyr at kjøretøyet ikke får fortsette før feil eller mangler er utbedret. Det kan for eksempel dreie seg om å fjerne flagg, juggel og utstyr som hindrer sikten eller å sikre lasten bedre. Slike feil er ofte relativt raskt utbedret.
Tekniske feil på for eksempel bremser kan ta lengre tid å reparere. Da kan kjøretøyet ende opp med å bli berget til et verksted.
Skal luke ut de med feil og mangler
Statens vegvesen jobber hele tiden for å bli bedre til å plukke ut de riktige kjøretøyene til kontroll.
– Vi ønsker å bruke det meste av tiden vår på de som faktisk har feil og mangler. De finner vi blant annet ved å bruke teknologiske hjelpemidler og registre. Vi er også avhengige av kontrollører som bruker sansene og erfaringen sin til å plukke ut de kjøretøyene vi bør se nærmere på, sier Moe.
Fra statistikken:
- Overlast har så langt i år resultert i 3227 bruksforbud og 1966 gebyr.
- Mangelfull lastsikring har ført til 3385 bruksforbud og 44 anmeldelser.
- Dårlige dekk eller manglende kjettinger på vinterføre har ført til 152 bruksforbud, 1642 gebyr og 4 anmeldelser.
- 626 førere har fått gebyr for brudd på kjøre- og hviletidsreglene, mens 591 har blitt anmeldt for brudd på disse reglene.