INTERESSE: Det var jevn trafikk av ineresserte kunder under Volvodagene 2025.

Over 2.000 besøkende: – Målet er Volvodager hvert år fremover

Gjennom to hektiske mai-uker var Volvo Maskins nye ruvende anlegg ved Drøbak midtpunkt for Volvo-dagene 2025.

Her var kunder fra hele landet invitert til å oppleve og teste lastebiler og anleggsmaskiner. I tillegg var det presentasjoner både av dagens produkter og løsninger – og informasjon om hvordan Volvo ser for seg fremtiden.

KLAR: El-tippbilene finnes - og fungerer, ifølge Volvo.

Arrangementet samlet hele Volvo-gruppen i Norge, med Volvo Maskin, Volvo Financial Services, Volvo Penta, Volvo Buss, Renault Trucks og Volvo Trucks.

– Hensikten har vært å vise hvordan selskapet jobber mot en bærekraftig fremtid, og presentere bredden av løsninger som dekker ulike behov i markedet, sier ansvarlig for arrangementet, markeds- og kommunikasjonsdirektør Preben Wilhelmsen.

FULLSATT: Auditoriet i Volvo Maskins imponerende nyanlegg var fullsatt da administrerende direktør i Volvo Trucks Norge, Karstein Ahlin, ønsket velkommen.

Volvos mål

– Volvo-dagene ble sist arrangert på Gardermoen i 2017, så det er en tradisjon som nå gjenoppstår – og som vi håper skal bli en årviss foreteelse i fortsettelsen, sier Wilhelmsen videre til YrkesBil.

Administrerende direktør i Volvo Trucks Norge, Karstein Ahlin, sa også i et intervju med YrkesBil i vinter at de har mål om å samarbeide mer med Volvo Maskin.

– Vi snakker sammen og har ambisjoner om å kommersielt sett jobbe mer sammen, men det er ingen ting som tilsier at vi ute i markedene skal ha noen fellesfunksjoner – selv om vi har en felles eier på toppen. Et eksempel på et samarbeid er Volvo Days i mai som vi arrangerer sammen ved Volvo Maskin, sa Ahlin.

Preben Wilhelmsen understreker at både Volvo Trucks og Volvo Construction har klare mål for utslippsreduksjoner:

– Volvo Trucks’ mål er 50 prosent redusert CO2-avtrykk i 2030 og 100 prosent i 2040. Volvo Construction Equipment har lignende mål. I 2030 skal mer enn 35 prosent av alle solgte maskiner være elektriske, og i 2040 skal 100 prosent være nullutslippsmaskiner, sier han.

Bredden

Volvodagene 2025 hadde et tydelig hovedfokus på batterielektriske og biogassdrevne drivlinjer. 

Samtidig ble Volvos mest effektive dieselmotorer presentert som en fortsatt viktig del av konsernets helhetlige tilbud.

– Hele konseptet gjenspeiler at våre nullutslipps- og bærekraftige løsninger fungerer godt i markedet allerede i dag, sier Karstein Ahlin, administrerende direktør i Volvo Norge.

– Det er avgjørende for oss å vise kundene den store bredden av våre løsninger, legger han til.

KRAFTKAR: Sterkest i skogen: 780 hk FH16.

Over 2.000 deltok

– Vi er stolte av å kunne vise frem både kraft og bærekraft, sier Lasse Sætre, produktsjef i Volvo Norge.

– Fra bygg og anlegg til langtransport og distribusjon – vi har løsninger som dekker alle behov, avslutter han.

Da sluttstrek ble satt hadde noe over 2.000 deltatt i arrangementet, inkludert en skoledag med 350 ungdomsskole- og vgs-elever. 

Arrangementssted var altså Volvo Maskins ruvende nye anlegg ved Drøbak, som sto ferdig i november 2024 – og som fikk sin offisielle åpning under Volvo-dagene 2025. 

Med en sluttsum på ca 400 millioner kroner er anlegget Volvo Maskins hittil største enkeltinvestering på dette området.

FH16 også til maskintransport.

Testbilene

Dette er lastebilene kundene fikk oppleve under Volvo-dagene 2025:

Volvo FH Aero Electric 4×2 med kameraspeil

Volvo FH16 Aero 4×2 med XXL hytte og kameraspeil

Volvo FMX Electric 6×4 med 3-veis tipper

Gassdrevet Volvo FM 4×2 med kameraspeil

Volvo FH16 780 6×4 tippbil.

Powered by Labrador CMS