-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
God vekst for EU-yrkesbil
Mens personbilsalget økte med 3 prosent i Europa i fjor, økte nyttebil-segmentet med 11,6 prosent. De tyngste, de over 16 tonn, økte enda mer: med 12,3 prosent.
Hvis vi tar de største først, og bruker dem som et mål på konjunkturene, er bildet ganske lyst. De over 16 tonn endte på 292.170 enheter, og absolutt alle markeder (inkl. EFTA) minus Hellas og Ungarn, viste fremgang.
Og dersom noen lurer på hvordan utsiktene foran 2017 ser ut kan vi jo tilføye at desember endte 16,1 prosent foran 2015-desember, men litt betenkelig er det kanskje at store markeder som Tyskland og Frankrike hadde en langt lavere fremgang enn dette, og Storbritannia opererte faktisk med et minus.
11,6 prosent fremgang
Totalt, alle yrkesbiler pluss busser endte på 2,175 millioner enheter i fjor – 11,6 prosent fremgang. Og desember isolert endte 11,6 prosent foran – der manglet vi 479 biler på å ende på 200.000-tallet.
Av disse var 179.000 varebiler – eller yrkesbiler under 3,5 tonn. For hele året endte dette segmentet på 1,830 millioner – eller 82 prosent av segmentet. (De over 16 representerer 12 prosent - da blir det ikke mye tilbake på de mellomtunge.).
Bussene slås sammen i en stor haug, bare den veier over 3,5 tonn blir den med her. Det ble nesten 43.000 av dem i fjor.
Ikke merkefordelt
ACEA, europeisk bilindustris talerør i Brussel, er ikke på langt nær så god på tungbilstatistikk som på å telle Dinky – enda man skulle tro det var enklere å sortere 2,5 millioner biler enn 15.
Så for eksempel kommer lastebilstatistikken tregere enn personbilstatistikken og den forteller ikke noe om merker og hvordan de selger.
Frankrike foran Tyskland
Vi får derimot en oversikt over markedene der vi for eksempel ser at – overraskende – Frankrike er har større totalmarked enn Tyskland, 463.000 mot 357.000, men tyskerne tar igjen i det tyngste segmentet, 64.000 mot 42.000.
Men verken Tyskland eller Frankrike hadde det høyeste buss-salget (6.000 hver). Det hadde Storbritannia som endte på nesten 9.000 og en fremgang langt over snittet.