-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Innvendig rust førte til at hengeren løsnet og startet tunnelbrann
Nå skal havarikommisjonen undersøke hvorfor de store rustskadene på hengeren som løsnet og forårsaket brannen i Skatestraumtunnelen ikke ble oppdaget tidligere.
Det var 15. juli i år at en tanktilhenger lastet med 16.500 liter bensin løsnet fra bilen inne i Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane.
Tilhengeren traff tunnelveggen og ble ødelagt. Bensinen som rant ut ble antent, og den voldsomme brannen spredde seg etter hvert over en strekning på 475 meter inne i tunnelen.
Tore Myrstrand som kjørte tankbilen fikk bilen ut av tunnelen uten at den ble skadet. En personbil som ble evakuert brant derimot opp. Til alt hell ble ingen personer alvorlig skadet i den dramatiske hendelsen.
Langt fremskredet korrosjon
Nå melder Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) at deres foreløpige undersøkelser viser at tilhengerdraget ble revet av nær innfestningen i tilhengeren.
«SHT har gjennomført metallurgiske undersøkelser av dragstengene på tilhengerdraget. Disse undersøkelsene viser at dragstengenes materialstyrke var sterkt redusert på grunn av langt fremskredet innvendig korrosjon. Foreløpig konklusjon er at den gjenværende materialstyrken i dragstengene ikke tålte belastningene de ble påført under kjøring», heter det i den foreløpige konklusjonen.
– Jeg er glad for at de nå kommer med denne konklusjonen. Det viser at vi ikke kunne gjort noe annerledes, sier Tore Myrstrand til YrkesBil.no.
Kontrollert og godkjent
Tankbilsjåføren forteller at hengeren var kontrollert og godkjent 30. april – to og en halv måned før ulykken.
– Jeg så ingen tegn på rust eller svakhet på utsiden av hengerdraget. Om det er innvendig rust er umulig å sjekke uten spesialutstyr som røntgenapparat eller lignende, sier Myrstrand.
Nå varsler SHT at de gjennom videre undersøkelser vil fokusere på hvordan korrosjonen i dragstengene kunne utvikle seg så langt uten at dette forholdet ble avdekket. Undersøkelsene skal også kartlegge hvordan brannen utviklet seg.