-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Kontrollerte 1.600 flere tunge kjøretøy i Midt-Norge
9.417 tunge kjøretøy ble kontrollert i Midt-Norge i vinter. Av disse fikk 5,1 prosent gebyr for å være for dårlig skodd.

Økningen i antall kontroller fra forrige vinter skyldes en enda høyere prioritering på kontrollen av de tyngste kjøretøyene. Vinteren 2014/2015 ble det kontrollert 7.820 tunge kjøretøy.
Statens vegvesen kontrollerte 5.309 busser og lastebiler og 4.108 tunge tilhengere.
- Resultatene er vi veldig godt fornøyd med. Det betyr at de aller fleste tunge kjøretøyene som kjører på veiene våre har med kjettinger og riktige dekk, sier avdelingsdirektør Frode Børstad i Statens vegvesen i en pressemelding.
Påbud om vinterdekk
1. januar 2015 ble det påbudt med vinterdekk også for tunge kjøretøy. Utviklingen etterpå har vært positiv.
- Hvis vi ser på utviklingen de to siste årene ser vi at andelen kjøretøy som får gebyr går ned. Og andelen som får kjøreforbud på grunn av dårlige dekk eller mangler kjettinger går også ned. Vinterdekk-påbudet har gjort det tryggere på veiene, både for sjåførene som kjører tunge biler og for alle andre som ferdes på veiene, forteller Børstad.
Må ha tilstrekkelig veggrep
En av de vanligste feilene Statens vegvesens kontrollører ser, er at det ikke blir brukt kjetting når føret tilsier det. På krevende vinterføre er det ikke nok å ha godkjente vinterdekk.
- Sjåføren er ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep. Da må man bruke kjetting, legge dem på tidlig nok og bruke dem riktig. Her er det fortsatt forbedringspotensial, selv om vi også ser at det kunne vært bedre tilrettelagt for dette langs veiene, sier han.