-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Når tungt er TUNGT
I dag har jeg trukket mitt tyngste lass noensinne, ca. 170 tonn. Takk til blant annet Daimlers nye Turbo Retarder Clutch
SPESIAL-TRANSPORT: Mercedes SLT er et begrep når tungt faktisk betyr tungt. Nå er både nye Actros og Arocs på plass i SLT-versjoner.
Og når man oppdager at månedlig produksjonskapasitet ligger på ca. 10 biler, da gir det seg selv at spesial faktisk betyr spesial.
Da Daimler denne uken inviterte til testseminar på bilene i Munsingen sør i Tyskland, sto selve opplevelsen av å kjøre ekte tungtransport høyt på agendaen.
For det å møte bakker – både opp og ned – med 170 tonn totalvekt (bilene skal være dimensjonert for rundt 250 tonn), det inngir respekt. Og på tross av alle moderne hjelpemidler en følelse av virkelig å kjøre lastebil.
Den største tekniske nyheten, eller riktigere evolusjonen, var imidlertid presentasjonen av det Daimler kaller sin Turbo Retarder Clutch – og som i prinsippet er nøkkelen til både silkemyk og slitasjefri start og nedbremsing.
Systemet er ikke bare forbeholdt SLT, men kan leveres som på Arocs generelt, og bør være svært attraktivt både i anlegg, tømmerbiler og andre høybelastningsbiler med mye manøvrering i sakte fart.
Her er noen bilder fra arrangementet. Les mer i YrkesBil nummer 6.