-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scania tester selvkjørende lastebiler i motorveitrafikk
Har fått tillatelse fra svenske transportmyndigheter til å teste selvkjørende lastebiler på E4 mellom Södertälje og Jönköping.
Testene utføres i samarbeid med TuSimple, som er en viktig partner i Scania og TRATON-konsernets satsing på autonom-teknologi.
Lastebilene skal gå i kommersiell trafikk for Scanias transportlaboratorium og skal lastes med varer for Scanias produksjon.
Testene inkluderer teknologi i henhold til nivå 4 på 5-trinns SAE-skalaen for selvkjørende biler. Det innebærer at lastebilene kjøres autonomt, men at de av sikkerhetsmessige årsaker overvåkes av en person.
Under Scanias tester vil en testingeniør også være ombord med oppgaven å overvåke og verifisere informasjonen som overføres til bilen fra sensorene som muliggjør autonom kjøring.
– Både i USA og Kina er testing av lastebiler i henhold til nivå 4 allerede på gang på offentlige veier, men så vidt jeg vet er Scania den første i Europa som tester teknologien på motorveier og med nyttelast, sier Hans Nordin, som er ansvarlig for Hub2hub-prosjektet, i en presseuttalelse.
LES OGSÅ: Flere positive til selvkjørende biler
Scania planlegger å utvide testene senere på året for å dekke hele strekningen mellom Södertälje og Helsingborg.
– I de kommende årene forventer vi også å kunne teste teknologien i andre europeiske land og i Kina, sier Hans Nordin.
Siden 2017 har Scania testet selvkjørende lastebiler for gruvedrift i Australia.
– Erfaringen fra disse testene viser at autonome kjøretøyer kan bli en realitet i løpet av få år når det gjelder transport i lukkede områder som gruver og terminaler, sier Hans Nordin.
LES OGSÅ: Skeptisk til autonom kjøring
Scania kjører også tester med selvkjørende busser utenfor Stockholm.
Ifølge Hans Nordin er såkalt Hub2hub-transport, kjøring på motorveien mellom omlastingssentre, den første typen transport på offentlige veier der selvkjørende lastebiler kan bli en realitet.
– Vi har kommet så langt i utviklingen av selvkjørende biler at teknologien kan være moden for å bli introdusert i markedet innen fem år når det gjelder denne typen transport. På den annen side tar det lengre tid før autonome kjøretøy på veier med toveistrafikk og i urbane miljøer blir en realitet, sier Hans Nordin.
Scanias partner TuSimple – med hovedkontor i San Diego, USA, og med anlegg i Tucson, Shanghai og Beijing – har siden grunnleggelsen i 2015 fullført millioner av kilometer prøvekjøring på motorveier for å utvikle selvkjørende teknologi for automatiseringsnivå 4.