-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Scania tester selvkjørende lastebiler i motorveitrafikk
Har fått tillatelse fra svenske transportmyndigheter til å teste selvkjørende lastebiler på E4 mellom Södertälje og Jönköping.


Scaniaen er utstyrt med en rekke kameraer, sensorer og tilkoblede enheter som skal gjøre bilen i stand til å kjøre på egenhånd.
Testene utføres i samarbeid med TuSimple, som er en viktig partner i Scania og TRATON-konsernets satsing på autonom-teknologi.
Lastebilene skal gå i kommersiell trafikk for Scanias transportlaboratorium og skal lastes med varer for Scanias produksjon.
Testene inkluderer teknologi i henhold til nivå 4 på 5-trinns SAE-skalaen for selvkjørende biler. Det innebærer at lastebilene kjøres autonomt, men at de av sikkerhetsmessige årsaker overvåkes av en person.
Under Scanias tester vil en testingeniør også være ombord med oppgaven å overvåke og verifisere informasjonen som overføres til bilen fra sensorene som muliggjør autonom kjøring.
– Både i USA og Kina er testing av lastebiler i henhold til nivå 4 allerede på gang på offentlige veier, men så vidt jeg vet er Scania den første i Europa som tester teknologien på motorveier og med nyttelast, sier Hans Nordin, som er ansvarlig for Hub2hub-prosjektet, i en presseuttalelse.
LES OGSÅ: Flere positive til selvkjørende biler
Scania planlegger å utvide testene senere på året for å dekke hele strekningen mellom Södertälje og Helsingborg.
– I de kommende årene forventer vi også å kunne teste teknologien i andre europeiske land og i Kina, sier Hans Nordin.
Siden 2017 har Scania testet selvkjørende lastebiler for gruvedrift i Australia.
– Erfaringen fra disse testene viser at autonome kjøretøyer kan bli en realitet i løpet av få år når det gjelder transport i lukkede områder som gruver og terminaler, sier Hans Nordin.
LES OGSÅ: Skeptisk til autonom kjøring
Scania kjører også tester med selvkjørende busser utenfor Stockholm.
Ifølge Hans Nordin er såkalt Hub2hub-transport, kjøring på motorveien mellom omlastingssentre, den første typen transport på offentlige veier der selvkjørende lastebiler kan bli en realitet.
– Vi har kommet så langt i utviklingen av selvkjørende biler at teknologien kan være moden for å bli introdusert i markedet innen fem år når det gjelder denne typen transport. På den annen side tar det lengre tid før autonome kjøretøy på veier med toveistrafikk og i urbane miljøer blir en realitet, sier Hans Nordin.
Scanias partner TuSimple – med hovedkontor i San Diego, USA, og med anlegg i Tucson, Shanghai og Beijing – har siden grunnleggelsen i 2015 fullført millioner av kilometer prøvekjøring på motorveier for å utvikle selvkjørende teknologi for automatiseringsnivå 4.