-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Vinner med Scania, men velger
Tømmerkjører Stian Østby er høyprofilert gjennom Scanias Young European Truck Driver-konkurranse. Men familetradisjonen knekkes ikke lett.


I fjor høst ble Stian Østby kåret til Norges beste sjåfør i Scanias konkurranse Young European Truck Driver.
I Europa-finalen noe senere vant tømmerkjøreren fra Nes økonomikjøringen, som ble vurdert ut fra forbruk i forhold til produktivitet.
Og selv om han til daglig kjører tømmervogntog med manuelt gir, ble prestasjonene utført med toakslet Scania med opticruise og semi.
Så da han nylig skulle ha ny bil, var det vel naturlig å tenke Scania? Men nei.
Ergo kan man tro at Volvo Norge smilte litt i sjegget da Østby igjen valgte vestkyst-svensk. Den gamle FH12 460en er nå erstattet av en FH16 – 700 med XL- førerhus.
Østby (bilde under artikkelen) skylder blant annet på familie. Han har vokst opp med Volvo, og både bestefar og far har kjørt det ene merket. Og kjenner det ekstra godt,
- Selv mener jeg at Volvo er en bedre tømmerbil og jeg har ekstra tillitt til bakakslene til slik kjøring, forklarer han.
At valget havnet på et XL-førerhus på en tømmerbil, forklares med at Stian ville ha elektrisk takluke og at dette kun leveres på de store førerhusene.
Den nye og sterkere 700en bruker dessuten tre til fire desiliter mindre enn den gamle FH12 460en.
- En av årsakene til det fine forbruket er antagelig at den ikke trenger å presses. Den jobber roligere og lettere enn den gamle, i tillegg har denne en litt høyere utveksling, noe som kan ha litt å si, mener Østby.
Han overtok bilen 1. første juni, og den har gått med to skift siden.