- 
                    
                              Bilia Norge AS:Salgsleder, Mini Skøyen
- 
                    
                              Motor Forum Ålesund:Ettermarkedsleder
- 
                    
                              Møller Bil Asker og Bærum:Bruktbilselger
- 
                    
                              Toyota Haugesund AS:Salgssjef
- 
                    
                              Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:Fagtekniker
- 
                    
                              Xpeng Motors (Norway) AS:Customer Experience Manager
- 
                    
                              Bilbutikk1 as Avd Ås:Kundemottaker / Delelagermedarbeider
- 
                    
                              Sulland Lier:Mekaniker
- 
                    
                              Team Verksted AS:Mekaniker Otta
- 
                    
                              Frydenbø Bil Ålesund AS:Bilmekaniker
- 
                    
                              Alfie Bilskade AS:Biloppretter
- 
                    
                              BilXtra Skøyen AS avd Asker:Bilmekaniker
- 
                    
                              S. Rødsten Bilforretning AS:Bilmekaniker
- 
                    
                              Bilia Insignia:Salgsdirektør, Bilia Insignia
- 
                    
                              Tide Verksted AS:Mekaniker
- 
                    
                              Tide Verksted AS:Mekaniker
- 
                    
                              Tide Verksted AS, Avdeling Voss:Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
- 
                    
                              Auto-Benz AS:Bilmekaniker
- 
                    
                              Rettedal Bilkontroll AS:EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Ny dekkmerking, negativ vintereffekt?
YB KOMMENTAR: Fra november 2012 gjelder nytt lovverk om ytelsesmerking av alle dekk som selges i Europa, også tungbildekk.
 
            Fra november 2012 skal dekk graderes etter kvalitet på tre områder:
- veigrep på våt vei
- rullemotstand
- utvendig rullestøy
Sett fra Norden, og spesielt tungbilsektoren, er det imidlertid grunn å stille noen spørsmål om effekten av denne merkingen egentlig er ønskelig
For det første unntas regummierte dekk fra merkekravet. Dermed forsvinner nær halvparten av alle tungbildekk som selges i Norge.
Videre unntas piggdekk fra merkingen, naturlig nok,
Men videre observerer vi at merkingen ikke skiller på sommer og vinterdekk!
Og vi vet alle at gode dekk for nordiske forhold kommer dårligere ut på alle de tre overnevnte parameterne i forhold til dekk beregnet for vinteren på kontinentet.
Og det er vel innlysende at ingen liker å lage dekk som får dårlige karakterer?
Dermed er det betydelig grunn til å frykte at merkingen faktisk heller is i blodet på dem som nå leder an i trenden med utviklingen av gode vinterdekk.
Kommentarer kan du sende på email: haakon@bilforlaget.no
 
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
        