-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Forslag til nye bilavgifter vil ramme transportnæringen
Bilimportørene ønsker å vri en større andel av avgiftene over fra kjøp til bruk. Norges Lastebileier-Forbund sier nei.
Bilimportørenes Landsforening (BIL) vil etter hva vi har fått opplyst av BIL-president Stein Håvelsrud foreslå en reduksjon av engangsavgiften i bytte mot ditto økning av bruksavgifter (årsavgift, drivstoff og veiprising).
Slik forslaget er presentert vil veitransport kommer dårligere ut.
I forslaget skisseres det at endringen skal skje gradvis over fem år, og omfatter en ”flytting av avgifter” på hele fem milliarder kroner.
Hensikten med forslaget er å komme myndighetene i forkjøpet, nå som inntektene fra engangsavgifter stadig synker som følger av mer drivstoffeffektive personbiler.
For å sikre Statens inntekter, flyttes deler av betalingen dermed i praksis fra nybilkjøperne (personbil) og over på hele bilparken.
Problemet er at ettersom lastebiler over 7,5 tonn ikke omfattes av engangsavgift, vil lastebileiere kun få øket drivstoffregning og ingen tilsvarende avgiftsgevinst.
- Men hvordan dette gapet skal dekkes inn er vi ikke helt i mål å finne ut av, opplyser Tore Lillemork fredag ettermiddag. Lillemork er teknisk direktør og tungbilmann i BIL .
Ikke lenger etter får han imidlertid svar fra Norges Lastebileier-Forbund, for der har styret besluttet at de IKKE kan støtte forslaget.
- BIL-forslaget er tuftet på gode intensjoner, og mulige løsninger er grundig diskutert hos oss, sier viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni i NLF.
- Men vi ser ikke at det finnes praktisk gjennomførbare løsninger for å dekke inn den reduksjonen i konkurransekraft som avgiftsforlaget medfører.
Mentzoni understreker at konkurransekraften i norsk transportnæring allerede sliter kraftig med høye avgifter og kostnader i forhold til utenlandsk næring.
- Bakgrunnen for forslaget bunner i all hovedsak i personbilsektorens behov. For NLF er det imidlertid helt avgjørende å styrke yrkesbilnæringens konkurransekraft i tiden som kommer.
Derfor mener vi BIL bør se på andre virkemidler, som for eksempel forhøyet vrakavgift, for å oppnå samme resultatet, sier Mentzoni.