-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Forslag til nye bilavgifter vil ramme transportnæringen
Bilimportørene ønsker å vri en større andel av avgiftene over fra kjøp til bruk. Norges Lastebileier-Forbund sier nei.
Bilimportørenes Landsforening (BIL) vil etter hva vi har fått opplyst av BIL-president Stein Håvelsrud foreslå en reduksjon av engangsavgiften i bytte mot ditto økning av bruksavgifter (årsavgift, drivstoff og veiprising).
Slik forslaget er presentert vil veitransport kommer dårligere ut.
I forslaget skisseres det at endringen skal skje gradvis over fem år, og omfatter en ”flytting av avgifter” på hele fem milliarder kroner.
Hensikten med forslaget er å komme myndighetene i forkjøpet, nå som inntektene fra engangsavgifter stadig synker som følger av mer drivstoffeffektive personbiler.
For å sikre Statens inntekter, flyttes deler av betalingen dermed i praksis fra nybilkjøperne (personbil) og over på hele bilparken.
Problemet er at ettersom lastebiler over 7,5 tonn ikke omfattes av engangsavgift, vil lastebileiere kun få øket drivstoffregning og ingen tilsvarende avgiftsgevinst.
- Men hvordan dette gapet skal dekkes inn er vi ikke helt i mål å finne ut av, opplyser Tore Lillemork fredag ettermiddag. Lillemork er teknisk direktør og tungbilmann i BIL .
Ikke lenger etter får han imidlertid svar fra Norges Lastebileier-Forbund, for der har styret besluttet at de IKKE kan støtte forslaget.
- BIL-forslaget er tuftet på gode intensjoner, og mulige løsninger er grundig diskutert hos oss, sier viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni i NLF.
- Men vi ser ikke at det finnes praktisk gjennomførbare løsninger for å dekke inn den reduksjonen i konkurransekraft som avgiftsforlaget medfører.
Mentzoni understreker at konkurransekraften i norsk transportnæring allerede sliter kraftig med høye avgifter og kostnader i forhold til utenlandsk næring.
- Bakgrunnen for forslaget bunner i all hovedsak i personbilsektorens behov. For NLF er det imidlertid helt avgjørende å styrke yrkesbilnæringens konkurransekraft i tiden som kommer.
Derfor mener vi BIL bør se på andre virkemidler, som for eksempel forhøyet vrakavgift, for å oppnå samme resultatet, sier Mentzoni.
Les også: Lastebilkostnadene øker igjen