-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fremtiden er uavhengig
Disse linjer er skrevet for å forberede dere på at en av årets store nyheter, kanskje sensasjoner, i hvert fall overraskelser, ikke er det allikevel.
Jeg tviler vel på at de som lanserer dette nesten nye konstruksjonselementet på IAA om to måneder, er så uforsiktige at de snakker om «verdens første» - for det er det som regel ikke noe som er.
Men at de kommer til å lansere det som en kjempenyhet, er utvilsomt. Og det kan vi være med på. Det er det nemlig. Men underlig at det har tatt så lang tid.
Vi snakker selvfølgelig uavhengig forhjulsopphengning på en tung bil. Det er mange årsaker til at dette har tatt tid, for eksempel den at det ikke har vært noen etterspørsel etter fenomenet.
Men det varte ganske lenge før det ble noen etterspørsel etter synkroniserte girkasser også. Eller turbo. Men da slike elementer først ble introdusert, ble de snart obligatoriske.
Noe lignende kan skje med uavhengige forhjul også. Ikke minst fordi underleverandørene jobber sterkt for å få noe volum ut av investeringene de har hatt.
ZF presenterte sin RL 80 ET for mange år siden, men de la ny vekt på den igjen i år, i forbindelse med sin før-IAA presentasjon.
Sammen med deres ZF-Servoline frigjøres det masse plass under hytta som lastebilkonstruktørene trenger mer og mer av. Det er med andre ord ikke bare komfort, og lavere, uavfjæret vekt som fremskynder denne utviklingen.
I øyeblikket kjenner vi ikke til mer enn en av de nye IAA-bilene som får uavhengige forhjul. Vi vet heller ikke om den er bygget etter ZF-mønster og med ZF-deler.
Det vi imidlertid vet er at uavhengig forhjulsopphengning er hyllevare i USA. Reyco Granning har flere utgaver, for forskjellige vektklasser. Mens Pierce Manufacturing, som bygger noen av verdens kuleste brannbiler, bruker sin ifs-utgave.
De som virkelig er interessert i dette temaet kan gå for eksempel gå HIT for å finne P.W. Fleurens masteroppgave ved det Tekniske universitet i Eindhoven.
Den er ganske fersk, meget aktuell, og tar for seg noen av de fenomenene man må ta hensyn til med denne teknologien.