Håndverkerbil med stjerne

YrkesBil har prøvekjørt nye Mercedes-Benz Citan. Nykommeren i Caddy-klassen er resultat av et fransk-tysk ekteskap.

Publisert

KØBENHAVN: Originalutgaven av Mercedes-Benz Citan heter Renault Kangoo, men det er ikke lett å se ved første øyekast.

Den tyske bilprodusenten har gjort en rekke grep for å kunne forsvare sin påstand om at Citan – smeltet sammen av City Titan – er en ekte Mercedes-Benz. Utvendig levner den markerte grillen ingen tvil om hva merket heter.

Også førermiljøet gir klare signaler med den lett gjenkjennelige Mercedes-stjerna på rattet, men i praksis ligger ikke kvalitetsinntrykket av interiøret så mye høyere enn vanlig standard på de fleste andre europeiske varebiler. Det er hardplasten som dominerer.

Det er akseptabel lengderegulering på førersetet for undertegnede som måler 185 cm på strømpelesten, men setet må stå i bakerste posisjon. Rattet har ikke lengderegulering, bare tilt.

Kraftigere enn fransk

Chassis, hjuloppheng og kjøreegenskaper er detaljer hvor det kan merkes at Mercedes-Benz har satt sitt preg på bilen, men ingeniørene vil ikke gi oss konkret svar på spørsmålet om hvor mye av nykommeren som «er Mercedes».

Mercedes har for eksempel lagt inn forsterkninger i chassiset og karosseriet sammenlignet med Kangoo. En annen detalj er at bensinmotoren er kombinert med 6-trinns girkasse, mot 5-trinns hos Renault.

Men om utgangspunktet heter Kangoo, har Mercedes-Benz fått på plass sin spesialitet: Multifunksjonshendelen på venstre side av rattet – som noen liker, andre hater. Med andre ord er det ingen betjeningshendel på høyre side.

By-varebilen

Citan leveres i tre ulike lengder, men den korteste, Compact, har ikke plass til den norske «statskassa». Dermed er den i praksis uaktuell her på berget. Det betyr at det er Lang, med utvendig lengde 432 cm, og Ekstra Lang, med lengde 471 cm som er valgmulighetene for norske kunder.

Varerommets innvendige lengde og volum på disse to er henholdsvis 175 cm/3,1 kubikkmeter og 2,13 cm/3,8 kubikkmeter. En euro-pall går akkurat inn på tvers, og det finnes godt med solide festekroker.

Som standard leveres Citan med todelte sidehengslete bakdører, men lang versjon (ikke ekstra lang) kan også leveres med topphengslet bakluke. En ulempe med sistnevnte er at ståhøyden under den åpne luka ikke er tilstrekkelig for alle staute nordmenn. Du bør være lavere enn 175 cm for å være sikker på å unngå kul i hodet.

Fire motorvarianter

Vi nevnte bensinmotoren, 1,2-liter med 114 hester, men det er dieselmotorene som er i flertall. Det er tre av dem, alle med 1,5-liters volum, med henholdsvis 75, 90 og 110 hester. Den største av disse samt bensinmotoren vil ikke være klar for levering før neste år.

Her i landet vil de fleste kundene foretrekke 90-hesters dieselmotor, et maskineri som byr på et dreiemoment på 200 newtonmeter over et turtallsområde som spenner fra 1750 til 3000 o/min.

Importøren har satt seg som mål å selge 1200 biler i 2013. Det betyr i praksis at Mercedes-Benz Norge ikke satser på pallen innen dette segmentet med sin nykommer.

FAKTA Mercedes-Benz Citan 109 CDI Lang (2,1 tonn, 3,1 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 1461 ccm, 66 kW (90 hk) v/4000 o/min. 200 Nm v/1750-3000 o/min.

Mål: 432 x 183 x 182 cm (L/B/H), akselavstand 270 cm, varevolum 3,1 m3

Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 1340 kg, tilhengervekt 1050 kilo, nyttelast 775 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t 13,1 sekunder, toppfart 155 km/t.

Oppgitt forbruk: 0,46 l/mil (blandet), 119 gram CO2/km

Pris fra: Ikke klar før rundt 20. september.

Modell til Norge: November/desember 2012

Konkurrenter: Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Ford Connect, Opel Combo, Fiat Doblo, VW Caddy med flere.

Powered by Labrador CMS