-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nå passerer den ett-tonns-grensen
Nyttelast på over ett tonn, en motor som er 24 prosent mer effektiv enn forgjengeren og NASA-inspirerte seter. Dette er noen av Nissans lovnader for 12. generasjon Navara.
Det skal sies at når Nissan lanserer en ny pickup er forventningene spesielt store. Å være verdens nest største produsent av pickup-trucker, som har solgt mer enn 14 millioner av de små lastebilene i løpet av de siste 80 årene, forplikter.
NP300 Navara skal vises for første gang i Europa under Frankfurt Motorshow i midten av september. Men allerede nå røper Nissan litt av hva vi kan vente oss av den nye arbeidshesten.
Bærer et tonn
Nyttelasten øker fra drøyt 700 kilo og passerer nå den magiske ett-tonns grensen. Samtidig øker tillatt hengerlast fra 3 til 3,5 tonn. Lasteplanet på varianten med dobbeltkabin er forlenget med 67 millimeter, og teller dermed 1578 millimeter. King Cab får et lasteplan på 1788 millimeter.
Med andre ord ligger dette an til å bli en skikkelig yrkesbil, som kan konkurrere med de barskeste i klassen.
Mer effektiv
Bilen leveres også med en helt ny 2,3 liters dCi-motor med to turboer. Denne blir tilgjengelig i to varianter: En med 160 hestekrefter og en med 190 hestekrefter. Ifølge Nissan er den nye motoren 24 prosent mer effektiv enn 2,5-literen (190 hestekrefter) som den erstatter. Driftskostnadene og CO2-utslippet skal være kraftig redusert, ifølge pressemeldingen.
Kjøperne kan velge mellom to- eller firehjulstrekk, og bilen leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns automat.
Satser på sikkerhet
Nissan fastslår selv i pressemeldingen at pickup-klassen tradisjonelt har vært lite prioritert når det gjelder ny teknologi, komfort og sikkerhet. Dette vil de gjøre noe med i nye Navara, og ramser opp blant annet automatisk nødbrems-system, «Around View Monitor» - et system som viser et 360-graders fugleperspektiv rundt bilen, samt lyd-, navigasjons-, og kommunikasjonssystemet NissanConnect.
Produsenten forteller også at de har utviklet et helt nytt fem-links bakhjulsoppheng for Double Cab-modellen, som skal gi betydelig forbedret kjørekomfort og kjøreegenskaper. Det er nok lurt, med tanke på at pickupene har betydelig potensial utover det å være nyttekjøretøy. De kjøres like gjerne av økonomisjefen som skal frem til hytta eller en trendy motocrossutøver, som en anleggsbas eller en skogsarbeider.
NASA-inspirerte seter
Innvendig har bilen fått et helt nytt dashbord-design, som ifølge produsenten gir bedre plass og romfølelse. Det siste kan man kanskje få av de nye forsetene også, som ifølge Nissan er utviklet med teknologi inspirert av romfartsorganisasjonen NASA (!). Setenes ergonomi skal visstnok være svært god.
Norges-varianter ikke klare
NP300 selges allerede i Thailand og en del andre asiatiske markeder, som er storforbrukere av pickups. Den europeiske modellen vil bli ganske lik, men de ulike landene setter sammen egne pakker av utstyr og spesifikasjoner.
PR-sjef i Nissan Norge, Marina Maneas Bakkum, opplyser til YrkesBil at de ikke vil offentliggjøre hvilke spesifikasjoner som vil gjelde på bilene som skal selges i Norge før modellen er presentert i Frankfurt 15. september.