-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Daimler sender selvkjørende lastebil ut på offentlig vei
Fremtiden med selvkjørende lastebiler på veiene i Europa har nok virket litt fjern for mange. Men nå er den faktisk her.
Oppdatert artikkel: Se lastebilen kjøre selv på trafikkert motorvei
Fredag 2. oktober 2015 klokken 11.00 blir stående som en milepæl i lastebilhistorien: Da sendte nemlig Daimler for første gang en serieprodusert selvkjørende lastebil ut på åpen, offentlig vei i Tyskland.
Det hele skjedde med direkte overføring av levende bilder. Du kan se opptak av testkjøringen i videovinduet nederst i denne artikkelen.
Første på offentlig vei
Tidligere er den «semi-autonome» lastebilen kun testet på avsperrede veistrekninger i Europa. Når Daimler nå testkjørte på Autobahn A8 ved Denkendorf, cirka 14 kilometer sørøst for Stuttgart, var det første gang de har fått tillatelse til å gjøre dette på offentlig motorvei åpen for øvrig trafikk.
YrkesBil omtalte i sommer at Daimler gikk med konkrete planer om testkjøring av sin Actros Future Truck 2025 på en åpen Autobahn allerede i høst. Dette er minst tre år tidligere enn de fleste hadde regnet med.
Daimler-direktør Wolfgang Bernhard uttalte til Frankfurter Allgemeine Zeitung i august at det kun sto på de nødvendige tillatelsene fra tyske myndigheter før testingen ville bli en realitet. Nå er altså alt klart.
Ifølge eurotransport.de har Daimler fått tillatelse av tyske myndigheter til å bruke en såkalt «highway pilot» i lastebilen på gitte strekninger i Baden-Württemberg. Systemet regulerer hastigheten automatisk og skal overholde den tillatte hastigheten på stedet og riktig avstand til bilen foran. Lastebilen skal også bremse og styre selvstendig, ved hjelp fra kameraer og radarsystemer.
Hvis sensorene i bilen, for eksempel i dårlig vær, ikke klarer å registrere miljøet rundt bilen blir føreren visuelt og hørbart bedt om å ta kontrollen over kjøretøyet.
- Sikrere enn mennesker
Bilprodusenten starter med testing i Baden-Württemberg-området men vil trolig utvide testkjøringen til hele Tyskland så snart de - eventuelt - får tillatelse til det. Om testbilen(e) vil ha samme design som Future Truck, eller «vanlig» Actros-drakt, er ennå ikke kjent.
Daimler-sjefen har uttalt at han tror såkalt «semi-autonome» lastebiler, som altså delvis kjører av seg selv, vil være i masseproduksjon om to-tre år. Noe av hensikten med selvkjørende lastebiler er å gjøre langtransporten mer sikker.
Bernhard har også et svar til skeptikerne som mener det er fullstendig galimatias å sende førerløse biler ut på veien:
– 97 prosent av ulykkene med vogntog skjer på grunn av menneskelige feil. Maskinen kjører alltid sikrere enn mennesket, fastslår han.
Vi fulgte direkteoverføringen - her kan du se den i opptak: