Nå betaler «alle» utlendingene i bommen

Etter at regjeringen innførte obligatorisk bompengebrikker for tunge kjøretøy, betaler nå 97 prosent av de utenlandske transportørene fakturaene sine, melder Samferdselsdepartementet.

Publisert

– Regjeringens offensive politikk mot utenlandske transportører som ikke betaler bompenger, har gitt svært gode resultater, konstaterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Rettferdige vilkår
Påbudet om obligatoriske bompengebrikker for tunge kjøretøy ble innført med virkning fra 1. januar 2015. Bakgrunnen for påbudet var at nesten to tredeler av utenlandske vogntog ikke betalte bompenger i Norge.

– Vi ønsker at norske transportører konkurrerer på rettferdige vilkår mot utenlandske transportører. Derfor har vi skjerpet en del krav til næringen, samtidig som vi har økt kontrollvirksomheten og reaksjonene betydelig, sier Solvik-Olsen.

– En viktig forutsetning er krav om obligatorisk brikke. Skal vi først ha bompenger, må vi sikre at alle i transportnæringen betaler sin andel, noe annet vil være svært konkurransevridende, understreker statsråden.

Har stor effekt
Per 1. april 2016 er det 179.552 utenlandskregistrerte tunge kjøretøy over 3,5 tonn som har AutoPASS-hovedavtale. Nå har de aller fleste som omfattes av obligatorisk brikke for tunge kjøretøy brikke, og ved kontroller er det under en prosent som mangler brikke, og blir ilagt gebyr for dette.

Powered by Labrador CMS