- Slik blir nye MAN TGE
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Slik blir nye MAN TGE
Her er de første offisielle bildene av lastebilprodusentens nye varebil.

alt

MAN TGE er omtalt flere ganger i YrkesBil, men noen bilder av bilen har vi ennå ikke sett – før nå.

Kassevognen er i realiteten er en Volkswagen Crafter, men som vi ser av bildene har MAN fått lov til å sette sitt preg på TGE-fronten.

Skal ikke være i tvil
TGE har en annen grill enn Crafter, med bokstavene MAN og merkets løvesymbol godt synlig på svart bakgrunn, i tråd med profilen de nye lastebilene skal ha.

– TGE er nå en del av MAN-familien, og vi har designet fronten slik at du ikke skal være i tvil om slektskapet med de store lastebilene når du ser varebilen, forklarte sjefsdesigner i MAN, Rudolf Kupitza, da vi snakket med ham i München i juli.

Da var imidlertid ikke bilens utseende offentlig kjent ennå. Men ut fra de nye bildene må vi vel gi ham rett i at MAN-slektskapet er tydelig i fronten – men kun der.

VW-logoen er også byttet ut andre steder på og i bilen, men her er det ikke gjort designmessige endringer.

«Full range»
Med TGE ønsker MAN å bli en «full range»-tilbyder, mellom tre og 44 tonn.  

Selskapet opplyser i en pressemelding at det vil tilbys to akselavstander, tre takhøyder og tre karosserilengder. Maksimalt lastevolum blir 18,3 kubikkmeter, med inntil 1,5 tonn nyttevekt.

Motoren er en toliter turbodiesel med fire effektalternativer; 102, 122, 140 og 177 hestekrefter.

Bilen er selvsagt også proppet med Volkswagens siste innen sikkerhetsutstyr og digital teknologi.

MAN opplyser at TGE vil være i salg fra mars 2017, med produksjonsstart i april. I Norge må vi imidlertid vente helt til første kvartal i 2018 før varebilen blir tilgjengelig

– Infrastrukturen må tilrettelegges i de forskjellige markedene og man har valgt å starte med de største markedene. Produksjonen av bilene vil stige suksessivt etter hvert som infrastrukturen er på plass. Fordelen for Norge er at norsk logistikk, reservedels -og servicestruktur er 100 prosent forberedt og oppdatert for TGE når den lanseres her, sier markedskoordinator Katharina Fjeld i MAN Truck & Bus Norge AS til YrkesBil.no.

Egen salgsorganisasjon i Norge
MAN Truck & Bus Norge AS opplyste til YrkesBil i vinter at de vil opprette en egen salgsorganisasjon for varebil i forbindelse med lanseringen av TGE, med en dedikert ansvarlig for satsningen.

– Vi tror veldig på konseptet som lastebilverkstedene våre står for, med lange åpningstider, fleksibel tilgjengelighet og alt sånt. Det vil vi også tilby TGE-kundene. Lastebileiere som også har et antall slike varebiler blir trolig den største kundegruppen, uttalte daværende MAN-sjef i Norge, Bård Ljones Stenberg.

På spørsmål om hvilket volum han så for seg for TGE, svarte han:

– Totalmarkedet for 3 til 5,5 tonn er vel drøyt 2.000 biler i året, og hvis vi da for MAN setter oss et markedsmål på 15 prosent, så snakker vi rundt 300 kjøretøy i året. 


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
 
   
1464 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 105 LASTEBILER TIL SALGS