img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Nye regler for dekk til lastebiler og busser
Alle lastebiler og busser som typegodkjennes etter 1. november 2017 må ha dekk som avgir mindre støy og har betydelig lavere rullemotstand enn dagens dekk. Fra 2020 gjelder reglene for alle tungbildekk.

alt

Det er dekk-kjeden Fagdekk, sammen med Bridgestone-importør Gjerde & Byhring, som i en pressemelding forteller om regelendringene.

Bakgrunnen er det nye EU-direktivet ECE 117.02 for dekk til tunge kjøretøy, som innføres fra 1. november.

Store endringer
De store aktørene i bransjen er allerede i full gang med å utvikle dekk som tilfredsstiller de nye kravene. Blant annet står andre gummiblandinger, nye mønstre og redusert mønsterdybde på menyen.

I 2020 utvides regelverket ytterligere, ifølge Fagdekk. Da må også alle lastebildekk som selges på ettermarkedet tilfredsstille de nye kravene til støy og rullemotstand.

– Kort fortalt så betyr de nye kravene at vi i Bridgestone er i gang med å utvikle helt nye dekkserier til lastebiler og busser. Det er i dag svært få som produserer dekk som oppfyller de nye kravene, så her må man sette seg ved tegnebordet og tenke nytt, sier Kristian Aslaksrud hos Gjerde & Byhring.

Pedagogisk utfordring
Aslaksrud og kjedeutvikler Geir A. Holmberg hos Fagdekk er positive til de nye kravene, men de ser at det ligger en pedagogisk utfordring i det å forklare dette for sluttbrukerne.

– Mindre mønsterdybde forbindes ofte mer kortere levetid, men for å få hele bildet så må også de reduserte drivstoffkostnadene tas med i regnestykket. Dersom en transportør kan kutte sine dieselregninger med 3 prosent så vil dette alene utgjøre mer enn de økte kostnadene til dekk, fremholder Aslaksrud.

Holmberg ser også for seg at dette vil by på utfordringer.

– For en lastebileier eller transportør så vil det kunne fortone seg merkelig at han skal kunne spare penger på at de nye dekkene har mindre mønsterdybde. Poenget ligger i at når hele regnestykket settes opp så vil drivstoffkostnadene i mange tilfeller bli så mye lavere at en høyere dekkostnad spares inn igjen- og vel så det, hevder han.

Slutt på høst-høst?
De 55 Fagdekkverkstedene som også tilbyr dekk til tung sektor vil i tiden fremover informere sine kunder om hva som skjer, og hvilke fordeler de mener det innebærer for transportbransjen.

– Når man vet at en 10 prosent reduksjon i rullemotstanden kan redusere drivstofforbruket med 3 prosent så er det åpenbart at her kan man spare både penger og miljø, fortsetter Holmberg.

Ettersom nye lastebildekk med vintermønster vil få redusert sin mønsterdybde så er det heller ikke sikkert at «standardprosedyren» med å kjøre høst-høst vil fungere for alle. Vil dette føre til at flere tunge kjøretøy vil ende opp med to hjulsett, ett for sommer og ett for vinterkjøring?

– Vi vil trolig se mer av dette når den nye generasjonen dekk kommer på markedet. Dette vil for mange innebære en investering i et komplett hjulsett, til gjengjeld vil man være optimalt skodd for den aktuelle årstiden, sier Aslaksrud.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1709 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 216 LASTEBILER TIL SALGS