-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Dagligvaregigant inngår avtale om frakt med førerløse lastebiler
Allerede i tredje kvartal neste år håper Lidl i Sverige at de første førerløse, elektriske lastebilene skal være ute på svenske veier med varer.
Avtalen med det Stockholm-baserte tech-selskapet Einride, som utvikler elektriske autonome lastebiler, ble presentert ved Lidl Sveriges hovedkontor i Solna onsdag formiddag.
Om alle nødvendige tillatelser kommer på plass, håper selskapene å starte testkjøring med lastebilene, som er døpt T-pod, på offentlig vei i Halmstad-området allerede i tredje kvartal 2018.
LES MER: Slik er Einrides førerløse lastebiler
Ett steg videre
Lidl Sverige har fra før gått over til alternative drivstoff, som el, gass, biodiesel og Svanemerket diesel, og ser førerløse lastebiler som et naturlig neste steg.
– Gjennom å gå over til elektriske lastebiltransporter kan transportens utslipp reduseres med opp mot hundre prosent. Einrides selvkjørende T-pod kan ta oss et stort skritt i retning av fossilfir transport, uttaler Johannes Fieber, direktør i Lidl Sverige, i en pressemelding.
Det sies foreløpig ikke noe om hva slags ruter de førerløse bilene skal kjøre, eller mer konkret om hvordan testingen skal organiseres.
LES OGSÅ: Sjåføryrket i fare? Førerløst krever planlegging
Nytt regelverk
Bakgrunnen for avtalen er en regelendring fra svenske myndigheter som trådte i kraft 1. juli i år, som gir Transportstyrelsen mandat til å tillate forsøksvirksomhet med selvkjørende kjøretøy på offentlig vei.
Einride og Lidl har allerede innledet en dialog med Transportstyrelsen og planlegger å sende inn sin søknad i løpet av november.
– Innenriks veitransport står for cirka 30 prosent av de svenske utslippene av drivhusgasser. Vårt mål er at T-poden skal stå for 40 prosent av den svenske veitransporten i 2035.. Det skulle redusere Sveriges utslipp av drivhusgasser med like stor andel. Samarbeidet med Lidl er et viktig skritt i den retningen, uttaler Robert Falck, direktør i Einride.
PS. I høst skal Stortinget behandle regelverket for testing av autonome kjøretøy på norske veier.