-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Iveco styrker trolley-bussen
Vi har lenge spurt om «hva er galt med trolley-bussen?» uten å ha fått noe overbevisende svar. Det er imidlertid stadig flere som forsøker å fortelle at det er slett ikke noe galt med dem, kanskje tvert imot.
Den siste til å erklære interesse for trolleybussen er Iveco.
De er ikke akkurat nye på området, til nå har de levert rundt 800 slike biler i Europa. Den siste store jobben var 49 Crealis-busser til Bologna.
Men det nye, som de fortalte om på Busworld i Kortrijk nylig, var at de nå har teamet opp med Skoda Electric som regnes som en av verdens ledende på dette området. De har levert trolleybuss-teknologi til 15.000 biler så langt, og har åpenbart ikke tenkt å gi seg.
Fordelene i forhold til batteribusser – som plutselig er blitt Taste of the Month – er først og fremst lavere vekt og større utnyttbart passasjervolum, mens ulempene er krav til linjenett over gatene. Reservebatterier sørger for en radius på 10-15 km uten ekstern strømforsyning.
Fordelene i forhold til trikk har vi ikke plass til å liste opp.
På Busworld lanserte de to partnerne en ny generasjon trolleybusser. De skal leveres både i Urbanway-serien og som Bus Rapid Transit Crealis – begge to i lengder på 12 eller 18 meter.
Initiativet føyer seg pent inn i rekken av Ivecos mange tilbud om alternative drivlinjer som også omfatter bl.a. biometan og naturgass.
Det vil bli mange flere nyheter fra Busworld i Kortrijk i neste utgave av YrkesBil.
I mellomtiden kan du lese mer og se mange bilder fra messen her.