-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Scania nærmer seg komplett
Den nye lastebilgenerasjonen til Scania, NTG som den kalles internt, har fått to nye hytter på listen over konfigurasjonsmuligheter. Den ene, lave, kaller de «byførerhus», den andre er en CrewCab.
Det er kanskje naturlig å kalle den nye bilen for L-serien.
Her er det nemlig L for lav, hele veien. Ikke bare er det lavt innsteg i hytta, men bilen kan også utstyres med automatisk kneling, slik at det blir enda lavere.
«Tidligere har slik løsning vært forbeholdt renovasjonsbiler», sier Henrik Eng – Scanias produktsjef for Urban-løsninger, «men nå ser vi at slike dukker opp til annet bruk. Distribusjon for eksempel, i urbane miljøer der det er mye trafikk og hvor mange veibrukere må dele på plassen».
Fordeler og ulemper
Til nå er det vel bare Mercedes her hjemme som har hatt en tilsvarende løsning, men Scania regner med at oppskriften vil bli stadig mer brukt.
Noen problemer kan det nok være med fartsdumper og bakkeklaring og frigangsvinkler, men man håper selvfølgelig at fordelene oppveier de eventuelle ulempene.
Det er flere elementer ved det nye førerhuset som gjør det til en løsning for typiske urbane miljøer. Bredt stigtrinn for eksempel, svært bredt - 79 cm, som gjør inn- og utgang meget enklere og sikrere – man kan med andre ord ha dårlig tid uten at det går galt. Sikkerhets-vindu i passasjerdøren er et annet element. Ergonomi som gir full oversikt fra «bakkenivå», et tredje.
At bilen også kan utstyres med en stillegående gassmotor gjør jo det hele enda bedre egnet for soner med utvidede støy- og utslippskrav.
Den nye hytta er 200 cm lang og tilgjengelig med tre forskjellige takhøydemuligheter. Gulvhøyden er 80 cm dersom bilen er utstyrt med automatisk kneling via parkeringsbremsen. Uten er den 93 cm, og man trenger to stigtrinn.
Den har for øvrig plass til tre. Og det er enkelt å bevege seg inne i den nye kabinen. Innstegshøyden er lik på begge sider.
Mannskapsførerhus
Men det er ikke bare L som er ny. Nå har man bygget på P-utgaven og laget en skikkelig CrewCab av den. Scania har laget mannskapsførerhus før de, «og denne nye er bygget med samme krav til kvalitet, komfort og sikkerhet som våre andre førerhus», sier Henrik Eng videre.
Hytta har vært gjennom alle vanlige sikkerhetstester, men også – som Scanias andre – de spesielle svenske velte-testene. Det er lagt særlig vekt på enkel montering av kabler og lufttilkoblinger, det finnes mange robuste innfestingspunkter og kjøretøyrammen har en øvre rekke med ferdig utstansede hull som påbyggerne vil ha nytte av.
Den kan utstyres med separate klima-anlegg og varme-systemer, manuelt eller automatisk styrt, setene har mange muligheter for arrangement og det finnes en rekke setebeltekonfigurasjoner. Fullt redningsutstyr på mannskapet stiller spesielle krav. Man kan også bestille fire sidekollisjonsputer.
Fullført lansering
Inntil åtte personer får plass – hyttene leveres i to forskjellige lengder. Scania legger vekt på at førerhusforlengelsen er gjort helt i bakkant i stedet for at man skjøter inn en midtseksjon. Den lange versjonen kan forresten leveres med lav eller normal takhøyde.
Med disse førerhusene, og noen nye motorvarianter, «er lanseringen av Scanias nye lastebil-generasjon så godt som fullført i Europa», sier Alexander Vlaskamp, Senior Vice President i Scania Trucks.
«Det vi blant annet viser her er at lønnsomhet og bærekraft ikke er i konflikt med hverandre. Disse eksemplene vi nå introduserer for å vise urban transport, demonstrerer dette klart», sier han.