- Volvo solgte flest lastebiler i 2017
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Volvo solgte flest lastebiler i 2017
122 lastebiler skilte Volvo og Scania i segmentet over 16 tonn i 2017. Blant varebilene seiret Volkswagen Transporter, ved å passere lillebror Caddy.

alt

Totalt ble det registrert 6.245 lastebiler i Norge i 2017. Det er 262 flere (+ 4,4 prosent) enn i 2016. Holder vi campingbilene utenom ble det registrert 5.017 nye lastebiler i fjor, det er 77 færre (- 1,5 %) enn i 2016, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

For andre år på rad var det Volvo som stakk av med seieren blant tungvekterne i segmentet over 16 tonn.

Høyt totalmarked
Gøteborg-produsenten, som nå har fått kinesisk hovedeier, endte året med 1.696 registrerte lastebiler over 16 tonn i Norge. Dette ga en markedsandel på 38,5 prosent, i et høyt totalmarked med 4.405 registrerte enheter (+ 2 %).

Scania endte på en andreplass, med 1.574 registrerte lastebiler over 16 tonn. Deretter følger Mercedes-Benz, MAN, DAF, Renault, Iveco, Tatra og Sisu.

Administrerende direktør i Volvo Norge, Waldemar Andre Christensen, har i tidligere intervjuer med YrkesBil vært klar på at «alt annet enn markedslederskap er nederlag». Han er dermed godt fornøyd med fjoråret.

– Vi setter stor pris på markedslederskapet som er et bevis på at hele Volvo-organisasjonen i Norge har ytet maksimalt gjennom året. Og jeg må få rette en stor takk til alle de kundene som velger Volvo som samarbeidspartner i sin transportvirksomhet, sier Volvo-sjefen i en uttalelse.

Viktige segment
Christensen trekker spesielt frem at Volvo har gjort det godt i anleggssegmentet, hvor lastebilorganisasjonen i 2017 gjennomførte aktiviteter sammen med konsernsøskenet Volvo Maskin.

– Volvo har i dag en rekke spesielle tekniske løsninger som anleggskunden setter pris på, så som Dynamic Steering, løftbar tandemaksel og girkasser med ekstra lave startgir, forklarer Christensen.

Også i Sverige, som i 2017 oppnådde et rekordhøyt totalmarked over 16 tonn med 6.196 enheter, toppet Volvo Trucks registreringsstatistikken ved årets slutt. Som om ikke det er nok ble Volvo Buss nok en gang Norges mest solgte bussmerke. Det har de vært uavbrutt siden tidlig på 60-tallet.

Det ble registrert 195 store Volvo busser som ga en markedsandel på 33 %, mens Scania tok 2. plassen med 163 registrerte busser, som ga en markedsandel på 27,6 %. Totalmarkedet endte på 591.

Varebilnedgang
Ser vi på de lettere nyttekjøretøyene, får vi litt andre tall. Det ble registrert 3.193 nye varebiler i desember 2017, mot 5.332 i desember i 2016 (- 40,1 %), ifølge OFV.

NB: Økt engangsavgift på de fleste varebilene fra 1. januar 2017 bidro til et eksepsjonelt høyt volum i desember 2016.

Varebilsalget endte totalt på 35.838 biler i 2017, mot 36.008 året før (- 0,5 %).

Volkswagen Transporter ble med 4.647 biler (4.435 i 2016) Norges mest solgte varebilmodell i 2017, foran 2016-vinneren Volkswagen Caddy med 4.595 (4.787). Mercedes-Benz Vito ble nummer tre med 2.666 (2.753).

Ford Connect økte salget med nær 13 % og ble nummer fire. Peugeot Partner, som ble nummer tre i 2016, falt to plasser og endte på 5. plass i 2017.

**PS. I YrkesBil nr. 1 – 2018, som er en «Bilsalg spesial»-utgave, intervjuer vi alle de største importørene av lette og tunge nyttekjøretøy i Norge om året som gikk og tiden som kommer. Du får også statistikk og analyser. Ikke abonnent? Bli det her!** 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1561 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 141 LASTEBILER TIL SALGS