Tung-VW nærmere børs

Det har lenge vært snakk om å skille VW Truck & Bus enda mere ut, og gjøre det til et aksjeselskap. I følge tyske Handelsblatt er planene nå klare.

Publisert

Det er ikke riktig tre år siden Volkswagen Truck & Bus ble grunnlagt, som en egen enhet, men som et GmbH. Det vil i praksis si et aksjeselskap, men med begrenset spredning av aksjene.

Nå skal det åpenbart gjøres om til et AG – et aksjeselskap der strukturen er slik at selskapet kan noteres på børs.

Og det er akkurat det som er poenget. Det betyr i praksis at man kan gå til markedet for å få finansiert ekspansjonsplaner, uten å være avhengig av tilskudd fra konsernet.

LES OGSÅ: Godt år for Volkswagens tyngste

«Det vil bety mer fleksibel finansiering av fremtidige investeringer og en raskere vekst», sier Andreas Renschler, sjefen for tungbilgruppen.

Men så forteller Handelsblatt at selv om arbeidstakerne er positive, møter planene motstand fra eierne.

«Med kapitalmarked-mulighetene skaper vi forutsetning for at finansiering av veksten – når det kreves – blir tilpasset behovet og dermed gi våre sterke merkevarer, MAN og Scania, nye perspektiver for derigjennom å muliggjøre en langsiktig sikring av arbeidsplassene» sier Bernd Osterloh – allmektig arbeidstaker-representant (som har rundt 80.000 medlemmer i denne seksjonen).

Men nå har visstnok ikke Renschler noen planer om å ha med verken Porsche/Piëch-familien, investeringsfondet i Qatar eller Niedersachsen – de tre store eierne – med i det nye styret selv om Volkswagen selvfølgelig fremdeles skal ha kontrollen.

Og han møter ekstra motstand fra Niedersachsen – det er der hovedkvarteret ligger – i Braunschweig – for Renschler ønsker å flytte det hele til München, i nærheten av MAN. Niedersachsen gir selvfølgelig ikke gjerne slipp på skatteinntekter fra en årsomsetning på 24 milliarder euro.

På sikt ønsker Renschler å gjøre selskapet til et SA (Societas Europeae – så deilig at noen fremdeles tar vare på latinen!) – betegnelsen på en spesiell EU-type aksjeselskap-struktur. Det krever større formelle endringer, og ligger nok litt frem i tid.

Powered by Labrador CMS