Første fyllestasjon for flytende biogass åpnet

Startskuddet for flytende biogass som drivstoff for tungtransport i Norge gikk i går. Nå står flere stasjoner for tur.

Publisert
elvestuen
OFFISIELL ÅPNING: Miljøminister Ola Elvestuen (V) og Oslo-byråd Lan Marie Nguyen Berg (MdG) stod for den offisielle innvielsen av stasjonen for flytende biogass.

AGA åpnet i går Norges første fyllestasjon for flytende biogass på Leirdal i Oslo, med blant annet miljøminister Ola Elvestuen (V) og byråd Lan Marie Nguyen Berg (MdG) tilstede.

De store lastebilprodusentene Volvo, Iveco, og Scania var også på plass med lastebiler bygget med tanker for flytende biogass, som det begynner å rulle en liten håndfull av på norske veier i disse tider.

Fra før har AGA bygget 19 stasjoner for komprimert biogass, mens den 20. i rekken altså er den første av flere planlagte for flytende biogass.

– Målet er å ha nok fyllestasjoner til at man kan kjøre klima- og miljøvennlig til alle de store byene i Norge, og det planlegges 10-15 fyllestasjoner de neste få årene, sier John Melby i AGA i en pressemelding.

I april åpnes den neste fyllestasjonen for komprimert biogass i Halden og planen er å utvide både denne og den AGA har på Hamar til flytende biogass.

– I tillegg må vi få opp en flytende biogasstasjon i Trondheim, fortsetter Melby.

Dessuten har blant annet Air Liquide Skagerak AS planer om flere fyllestasjoner.

LES OGSÅ: Litra skal kjøpe 100 biogassbiler

Raskere enn ventet
AGA har arbeidet med å bygge ut distribusjon av biogass i 10 år allerede, og selskapet hevder at flytende biogass til transportsektoren nå er konkurransedyktig med diesel.

– Politikerne sitter på verktøykassen med alt fra investeringsstøtte, avgiftsfritak og Enova-midler. Bilprodusentene er med på laget, det bygges infrastruktur med fyllestasjoner, rammevilkårene bedres og mye ligger til rette for at nullutslippsdrivstoff som biogass kan ta av, uttaler Tor Husebø, ansvarlig for Clean Eneryg for AGA i Norge og Sverige.

Drivstoffet er produsert av kortreist, norsk biologisk avfall som søppel, fiskeavfall, gjødsel fra husdyr, slam, kloakk og organisk avfall fra skog.

LES OGSÅ: Tar i bruk LNG-bil med Reodor Felgen-løsning

Nå håper mange at biler som går på biogass skal kunne få samme fordeler i bomringen som elbiler.

– Det må være lønnsomt å ta i bruk og produsere biogass. Her kan det offentlige bidra gjennom å etablere en klimaklasse i bomringene med rabatt for alternative lastebiler til diesellastebiler, gjøre fossil diesel og gass dyrere og stille krav om reduserte utslipp fra transport, sier fagsjef Kåre Gunnar Fløystad i miljøstiftelsen Zero.

– Norge gjør ting ingen andre land er i nærheten av, alt fra andelen el-biler, miljøvennlig skipsfart, og steget over til biogass er en sentral del av dette, sier statsråd Elvestuen.

Han lover at politikerne skal sørge for at biogass er konkurransedyktig, både med økt støtte til Enova og avgiftsfritak.

– Dette er ingen overgangsteknologi, men en teknologi som vi skal ha i fremtiden. Norge er et forbilde, og vi viser at de endringene verden må gjennom, er det mulig å få til mye raskere enn de fleste hadde forventet, fortsetter miljøministeren.

LES OGSÅ: Biogass gruser strøm

Nullutslipp i Oslo
Byråd Lan Marie Nguyen Berg understreket at biogass er et viktig virkemiddel i målet om å gjøre Oslo en nullutsippsby om 12 år. Tungtransport står for 20 prosent av utslippene i Oslo, og hun antydet at det vil bli gode rammevilkår for kjøretøyer på biogass i Oslopakke 3.

Enova har bidratt med tre millioner kroner til fyllestasjonen på Leirdal, og det er satt av 444 millioner kroner ekstra i statsbudsjettet til det statlige støtteorganet neste år, nettopp for å fremskynde utviklingen.

Powered by Labrador CMS