Italienerne liker avdukinger.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ny Iveco-sjef, Gerrit Marx.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bygger opp stemningen...
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bygger opp stemningen...
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bygger opp stemningen...
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her er den.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Oppgradert Iveco Daily
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Oppgradert Iveco Daily
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Plattformansvarlig, Manuel Garcia, viser og forklarer hva som er nytt.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Endelig kan rattet justeres både i dybde og høyde.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Elektrisk og automatisert håndbrekk er blant nyhetene.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Oppgradert Iveco Daily Electric minibuss.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Oppgradert Iveco Daily
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Oppgradert Iveco Daily
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Husker du dette IAA-konseptet?
Foto: Brede Høgseth Wardrum
CNH Industrial Village i Torino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
CNH Industrial Village i Torino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
CNH Industrial Village i Torino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
CNH Industrial Village i Torino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
CNH Industrial Village i Torino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
CNH Industrial Village i Torino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Feirer 40-åringen med en real makeover

Arbeidsjernet Iveco Daily fyller 40 år. En rekke nye førerassistentsystemer, oppkoblede tjenester som fjerndiagnose og prediktivt vedlikehold, samt motoroppgraderinger, er blant bursdagsgavene.

Publisert

Iveco drar det nok i lengste laget når de hevder at det er snakk om en helt ny Daily.

Da den nye Iveco-sjefen, tyske Gerrit Marx (bildet), trakk duken av bilen under et pressearrangement ved moderkonsernet CNH Industrials flotte anlegg i Torino torsdag, var det første spørsmålet vi satt med: hva er egentlig nytt her?

Tredelt støtfanger
For utseendemessig har det ikke skjedd så mye, selv om designerne naturligvis har pyntet litt her og der. Her snakker vi mer om en diskret ansiktsløftning.

Blant annet er bunnlinjen i grillen senket noe, slik at grillen totaltt er noen centimeter større i høyden. Dermed slippes mer luft inn i motorrommet, noe som gir bedre driftsforhold og utnyttelse av motoren. Det fortalte plattformsjef for Daily, Manuel Garcia, til oss, da vi fikk en rask omvisning rundt bilen.

En annen viktig nyhet i fronten, som ikke er like lett å oppdage, er at nedre del av frontfangeren nå er delt i tre, slik at dersom du dunker borti noe med høyre hjørne på støtfangeren, trenger du bare å bytte en tredjedel av frontfangeren.

Frontlyktene er også nye – selv om de har nøyaktig samme form som de utgående. LED er stikkordet. Angivelig skal det gi 15 prosent bedre mulighet for å oppdage hindringer i mørket.

Endelig bedre rattjustering
På innsiden har det imidlertid skjedd ganske mye, en real makeover, men ikke først og fremst når det gjelder design her heller. Å sette seg bak rattet føles ikke veldig forskjellig fra dagens versjon, men når vi først er inne på rattet: Nå kan det endelig justeres både i høyde og dybde – det har vi savnet tidligere.

Selvsagt er det innen det digitale vi finner de store nyhetene.

La oss ta noen av førerassistentene først:

Automatisk nødbremsesystem med «byfunksjon», som skal oppdage potensielle farer og gripe inn dersom føreren ikke gjør det selv, for å forhindre kollisjoner i hastigheter mellom fem og 50 kilometer i timen, og redusere skadeomfanget i høyere hastigheter.

Adaptiv fartsholder og kø-assistent handler like mye om komfort som sikkerhet. Sistnevnte funksjon sørger for at bilen følger saktegående køer, inkludert at den stopper og tar i gang igjen selv, uten at føreren trenger å gjøre annet enn å holde i rattet. Dette har vi prøvd hos konkurrenter tidligere. Behagelig.

Sidevindkorrigering er nå også en del av pakken, og det samme med elektrisk parkeringsbrems som kobler inn automatisk når kjøretøyet parkeres og kobler ut når sjåføren begynner å kjøre.

Hill descent control, som sørger for kontrollert kjøring i bratte nedoverbakker, uten at føreren trenger å bremse, har vi etter hvert blitt vant til i mange nyttekjøretøy. På tide at også Daily får dette.

Fjerndiagnose
Iveco har i samarbeid med Microsoft også utviklet nye systemer for oppkoblede tjenester.

Blant annet er det snakk om fjerndiagnose, der Ivecos kontrollsenter eller verkstedet kan logge seg inn på «din» bil og for eksempel lese av feilmeldinger slik at du slipper å dra innom et verksted for å gjøre dette.

Det åpnes også for flere funksjoner i det integrerte flåtestyringssystemet, hvor flåteeiere nå også kan gå inn i enkelte av bilens innstillinger uten å være i bilen selv.

Prediktivt vedlikeholdsprogram står også på menyen, hvilket betyr at bilen selv varsler når komponenter snart må byttes, ut fra reell slitasje, skader eller feil.

Ny toppmotor
Motorfamilien i Daily har også fått en oppgradering. 2,3-literen skal nå leveres med 116 til 156 hestekrefter, mens treliteren starter på 160 hestekrefter og toppes med en på 210.

En ny elektronisk styrt variabel turbogeometri skal gi bedre motorrespons og effektivitet, og en større bunnpanne sørger for lengre serviceintervaller. Tidligere var det inntil 50.000 kilometer, mens nå er det oppe i hele 60.000.

Gassversjonene og den elektriske versjonen er det ingen endringer på, etter hva vi forstår.

I dag skal vi få prøvekjøre de oppgraderte versjonene av Daily. Du kan lese mer om de første inntrykkene og flere av nyhetene i kommende utgave av YrkesBil.

Ikke abonnent? Bli det her!

Powered by Labrador CMS