-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Forventer overgangsordning for varebiler
Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener det største spenningsmomentet før revidert nasjonalbudsjett tirsdag er knyttet til varebiler.

- Vi har lenge tatt til orde for at varebiler skal ha en egen CO2-skala i avgiftssammenheng, uten å ha fått særlig gehør for det til nå, sa direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til YrkesBils søsterorgan MotorBransjen i begynnelsen av januar.
Allerede da ventet han signaler om dette i revidert statsbudsjett.
Tynt datagrunnlag
Dagen før budsjettet legges frem tror og håper Andresen fortsatt dette.
- Det er det største spenningsmomentet. Det er få WLTP-godkjente varebiler tilgjengelig i dag. Bilene kommer fra juli/august og utover. Vi har derfor et tynt datagrunnlag nå. Vi håper på en NEDC 2.0-løsning for varebiler, slik vi hadde på personbiler, fra 1. juli og ett år frem i tid, sier Andresen til YrkesBil.
Etter planen skal WLTP innføres for varebiler fra 1. september 2019.
Mulig avgiftshopp på 15.000
Men, sier Andresen, beregnede NEDC-verdier vil være høyere enn målte, noe som gjør at varebiler typisk får en avgiftøkning på ca 15.000 kroner dersom det ikke gjøres noe med CO2-komponenten i avgiftsgrunnlaget.
- Regjeringen har sagt at overgangen til ny beregningsmetode skal være avgiftsnøytral. Ved å senke andelen varebiler betaler av personbil-CO2-komponenten med 5 prosentpoeng vil man kunne nøytralisere effekten, sier Andresen.