-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Andreas (34) skal kjempe om 100.000 Euro til ny lastebil
Til helgen reiser han til Södertälje for å konkurrere mot de beste deltakerne fra hele 30 land i Europa-finalen av Scanias sjåførkonkurranse.


NY BIL: Andreas Nordsjø kjører til daglig tømmer for Biri Transport, og fikk i april ny bil, en R650.
Presisjonskjøring, drivstofføkonomisk kjøring - for ikke å glemme livredning og lastsikring, er blant de grunnleggende ferdighetene en yrkessjåfør trenger å mestre.
Disse ferdighetene, samt en rekke andre, blir vurdert til helgen. Førstepremien er 100.000 euro til en ny lastebil.
Nå representerer han Norge i finalen.
Tømmerkjører
Nordsjø kjører til daglig tømmer for Biri Transport, og fikk i april ny bil, en R650. Han er fornøyd med nybilen, og servicen han får på Scania-verkstedet på Gjøvik.
– Den er god å kjøre, og jeg merker framskritt fra den gamle modellen. Dieselforbruket har gått veldig ned, med nesten en liter på mila.
Om konkurransen i Sverige sier han:
– Jeg forventer at nivået her er like høyt som i landsfinalen i Trysil. Målet må jo være å prøve å vinne, og ha det gøy. Det er litt uvant for meg å kjøre semitrailer. Jeg har gjort det tidligere, for mange år siden, og det er ikke helt likt dagens kjøretøy, men jeg satser på at det blir en spennende opplevelse, smiler han.
Torsdag 23. mai fyller han 34 år, og dette feires sammen med den norske delegasjonen i helgen.
Ny utfordring
Flere oppdateringer har blitt gjort i årets Scania Driver Competitions.
Aldersgrensen på 35 år ble tatt bort, og sjåførene kunne en hel måned kvalifisere seg via Scania Fleet Management System.
– Slik kunne de hoppe over den første teoritesten. Dette gjorde vi for å tilrettelegge for dem som har lesevansker, eller som blir nervøse under tester, sier Helena Evsäter, ansvarlig for konkurranseøvelsene i årets SDC.
En ny utfordring i konkurransen er "Water Challenge", hvor sjåførene må kjøre så jevnt som mulig for ikke å søle ut vann.
– Dette er kanskje ikke den vanskeligste utfordringen, men det er definitivt en av de mest morsomme øvelsene å se på for publikum, forteller Evsäter.
Hensikten med å arrangere konkurransen
Transportbransjen har stort behov for flere sjåfører, og ett av hovedformålene med Scania Driver Competitions er å skape interessen for yrket.
– Det er mye diskusjon rundt sjåførmangel. Med våre konkurranser tar vi sikte på å oppmuntre flere til å bli yrkessjåfør, og å øke statusen til yrket. Vi anser de som deltar i konkurransen for å være våre helter, og i hvert land får vi hundrevis av sjåfører som blir gode ambassadører for transportbransjen, avslutter Evsäter.