Paxster firehjuling XL konsept.

Paxster trehjuling konsept.

Paxster XL konsept under testing i Sarpsborg nylig, før lansering i Amsterdam 1. oktober 2019.

Knoppskyting fra Paxster

På en messe i Amsterdam som åpner i morgen vil det dukke opp en rekke overraskelser fra norske Paxster.

Publisert

Vi må vel tilbake til starten på dette ti-året, og Loyds Industrier i nærheten av Sarpsborg for å finne starten på Paxster.

Så ble det noen salg til Posten, og norsk designpris og i 2015 ble den Generasjon 2 og eget firma og egen Facebok-side og en økende grad av eksport.

Tyskland og Sverige ble markeder som man merket, men – utrolig nok – den største Paxster-flåten utenfor Norge finner man i New Zealand. Du skal ikke lete lenge på hjemmesiden til nzpost før du finner bilder av den norske transportøren.

Produktet var opprinnelig øremerket post, men det er ikke lenge siden det ble gitt beskjed om at nå skulle den også selges i «sivile» utgaver. Vi har for eksempel sett noen med Pizza-uniformering.

Men post- og avis-distribusjon er ikke akkurat en virksomhet i eksplosiv vekst, derfor har Paxster-folket på Borgenhaugen jobbet med en del andre løsninger i det siste, og på en stor messe i Amsterdam, som åpner 1. oktober, skal de vise noen nye produkter.

Det er småpakke-levering de konsentrerer seg om nå og blant kjøretøyene de viser er en Cargoversjon av Paxster med et skap på 1 kubikk pluss et låsbart skap foran sjåføren. En annen versjon har et skap på 1,8 kubikk og en helt ny versjon er en trehjuling, med det ene hjulet foran.

Nytt er det også at den skal leveres i flere klasser, ikke bare som L6bu (moped, toppfart 45 km/t), men for eksempel også som L7e – med toppfart 60 km/t.

Paxster har allerede samarbeidet med DPD, selskapet som har spesialisert seg på pakker under 30 kg, som sier at de leverer over 5 millioner pakker hver dag over hele kloden, og som eies av den franske posten.

30 Paxstere har vært brukt av DPD i London det siste året – det sies at erfaringene er svært positive.

Det mange selvfølgelig er mer opptatt av akkurat nå er hvordan reaksjonene blir i Amsterdam.

YrkesBil skal selvfølgelig følge opp dette nye initiativet.

Powered by Labrador CMS