-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fuso med brenselcelle
Av alle de tunge drømmebilene som ble vist på Tokyo-utstillingen var vel Fuso sin den mest konkrete. En utvikling av den elektriske Canter-serien, men nå med en velfungerende brenselcelle.
Fuso var svært tidlig ute med elektrisk lastebil.
Det må være fire-fem år siden jeg kjørte en prototype i Portugal, det er der de bygger en euro-Canter. Og jommen hadde ikke Bertel O. Steen tatt med seg en til Oslo Motor Show og på Zerokonferansen i fjor!
Den bilen kom fra det som Fuso kalte produksjonsserien – som riktignok ikke har omfattet mer enn ca. 150 slike biler, men som det er samlet mer en nok erfaring fra, til at det vil komme fremtidige produksjonsmodeller til gode.
Men i Tokyo viste de altså at de går et skritt videre og legger inn en brenselcelle-hybrid i en Canter.
Her jobber man både med ladbare batterier og brenselcelle, men ikke som rekkeviddeforlenger på den måten at brenselcellen brukes til bare å lade batteriene. Her fungere begge som energigivere til 135 kW motoren.
40 kWh og 5-10 kg H2O gir denne 7,5 tonneren inntil 300 km rekkevidde sto det på en plakat ved bilen.
Det ble ikke sagt noe om produksjon, bare at dette var et ledd i en kontinuerlig forskningsinnsats.
Det kan man tro – Fuso heter Mitsubishi Fuso hjemme, men lever jo under den paraplyen som heter Daimler Trucks Asia. Det er med andre ord ikke tvil om at det er både store forskningsbehov, og stort forskningspotensiale her.
Ellers viste de en virkelig tung bil med Nivå 2 autonomi, og en ny stor turbuss, med vegg-til-vegg støtteinnsats, som av en eller annen grunn var døpt Aero Queen.
Athena var en annen, dessverre ganske relevant, konseptbil. En 4x4 Canter som var spesialbygget i samarbeid med Kokushikan universitetet.
Dette er et privat universitet med motto: «Kunnskap og handling» - og det er nettopp det denne bilen skal vise.
Den er bygget opp for å rykke ut i naturkatastrofeområder – Japan er ikke ukjent med slike – for å gjøre førstelinje-innsats.
Alle utstillere på slike messer må jo ha et slagord å samle seg under. Fusos var et av de få som egentlig fungerte ganske bra: «Challenge the Changes».
Utfordre endringene, det ligger noen smarte refleksjoner et stykke nedi den der.