-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Scania endrer modellnavnet - etter reaksjon fra Daimler
Svenskene bytter plass på bokstaven S i modellbetegnelsen, for ikke å ligne for mye på navnet til Mercedes-Benz flaggskip i personbilmarkedet.
Ja, du leste riktig. Fra nå av heter ikke Scanias toppversjon lenger S, etterfulgt av tallene for antall hestekrefter, for eksempel S 580, S 650 eller S 730.
Heretter skal Scanias flaggskipmodeller hete 580 S, 650 S og 730 S.
Likte ikke navnet
Bakgrunnen er at Daimler, som eier Mercedes-Benz, trolig ikke var helt fornøyd med måten Scania hadde navngitt sin toppmodell på.
Det var i forbindelse med lansering av PGR-serien i 2004 Scania begynte å navngi sine modeller med en bokstav per ulik modell, etterfulgt av tallet som indikerer motoreffekten. Oppskriften har tilsynelatende fungert problemfritt, inntil nå.
Etter å ha tenkt på saken litt må tyskerne ha kommet frem til at de har førsteretten på å bruke bokstaven S på denne måten, slik de i mange år har gjort på Mercedes-Benz S-klasse.
Forstår frustrasjonen
Akkurat når Daimler reagerte og tak kontakt med lastebilfabrikken i Södertälje vites ikke, men nå, tre år etter lanseringen av Scania S-serie, opplyses det i en pressemelding at de to konsernene er kommet til enighet.
– Ved å foreta denne justeringen oppfyller vi en avtale vi har gjort med Daimler. Vi ønsker å beskytte våre merkenavn og forstår derfor hvorfor Daimler, med sine lange tradisjoner for S-klasse i personbilmarkedet, hadde en utfordring med å akseptere vårt navn på S-serie, uttaler Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Head of Scania Trucks.
Det understrekes at navneendringen kun gjelder Scania S-serie. Modellene L, P, G og R skal fortsatt ha bokstaven først, og antall hestekrefter deretter.