-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
20 prosent mer effektiv bygging
«Team Alucar» melder om suksess med effektiviseringsoppskrift for tømmerbilbygg.
Tidligere i år skrev YrkesBil om det nye konseptet «Team Alucar», som er utviklet i et samarbeid mellom den finske produsenten av Alucar tømmerpåbygg, deres norske importør Bevola AS, og seks norske påbyggbedrifter.
Konseptet går ut på at påbyggprodusent og påbygger, i samråd med bilkjøper, jobber tett opp mot chassisleverandør helt fra starten av en bestilling, samt før og under bygging av bil. Tanken er at tettere og mer systematisk samarbeid skal gi mer effektiv byggeprosess.
Målet var å redusere byggetiden for en tømmerbil med 20 prosent. I høst var de første bilene bygget etter «Team Alucar»-prinsippet ferdige.
– Fasit viser at 20 prosent tidsbesparelse stemte bra. I tillegg mener vi selve sluttproduktet ble bedre. At alle rammehull og slikt er klart fra fabrikk sparer oss ikke bare for tid, vi slipper også å bore og sage og dermed bryte rustbehandlinger og slikt, sier Kjetil Dale hos påbyggerbedriften Rolands AS i Kristiansand, som bygde den første bilen, en Volvo FH.
Han mener byggeprinsippene kan overføres til andre typer påbygg.
– Vi har fått bra med oppmerksomhet rundt konseptet, og har solgt over 15 tømmerbilpåbygg hittil i år (slutten av oktober, journ. anm.), i et totalmarked på mellom 30 og 40 biler. Det er bra. Vi kommer til å videreføre «Team Alucar», og helt sikkert gjøre justeringer og tilpasninger for å få det enda bedre, sier Tor Erik Romnes, selger i Bevola.
BILDETEKST (bildet øverst i artikkelen): Marcus Peth fra påbyggprodusenten Alucar i Finland (f.v.), Kjetil Dale, daglig leder hos påbyggerbedriften Rolands AS i Kristiansand, Ralph Skog, innkjøps- og lagerkoordinator hos Rolands, og Tor Erik Romnes, selger i Bevola Norge AS foran bilde av den første tømmerbilen bygget med det nye konseptet «Team Alucar».
**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 11-2019**