-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
- Jeg blir skremt når jeg ser disse tallene
Dramatisk utvikling i koronakrisen for transportbransjen, ifølge fersk undersøkelse fra NLF.
Norges Lastebileier-Forbund gjennomfører nå ukentlige koronaundersøkelser. Nå er den hittil andre undersøkelsen gjennomført.
Funnene kan bare karakteriseres som svært dramatiske. Bare den siste uken har det skjedd en fordobling i andelen NLF-bedrifter som opplever lavere etterspørsel eller kanselleringer av oppdrag som følge av koronakrisen.
– Jeg blir skremt når jeg ser disse tallene. Vi står foran den mest kritiske situasjonen norsk transportnæring har sett i fredstid, sier NLF-direktør Geir A. Mo i en presseuttalelse.
SAMLESAK: Koronakrise i yrkesbilnæringene
Mens 30 prosent rapporterte lavere etterspørsel i uke 11, kunne hele 57 prosent melde om det samme i uke 12. Samtidig har andelen bedrifter som har sykmeldte sjåfører eller ansatte i karantene økt fra 9 til 25 prosent.
– Det er også svært alvorlig å se at hele 69 prosent varsler at det kan bli aktuelt å gjennomføre permitteringer innen kort tid som følge av koronakrisen, sier Mo, og legger til at 17 prosent av bedriftene allerede har gjennomført permitteringer, noe som er mer enn en firedobling i løpet av en uke.
NLF-direktøren understreker alvoret i situasjonen og mener det er viktig at myndighetene tar høyde for at det bare i løpet av få uker kan skje store forandringer i beredskapssituasjonen i transportnæringen.
– Hvis vi fortsatt skal kunne være i stand til å gjennomføre samfunnskritiske oppgaver, må det gjennomføres ytterligere støttetiltak snarest.