- Torsus gjør Crafter tøffere
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
111 bilder i galleri
Torsus gjør Crafter tøffere
De har allerede vært på banen med verdens mest ekstreme terrengbuss basert på et MAN-chassis. Når tar de VW Crafter og gir den uvanlig mye off-road egenskaper.

alt

Selv om Crafter 4Motion (eller MAN TGE 4x4 for den saks skyld) er kapable nok når terrenget blir røft, skal Praha-baserte Torsus bygge dem enda tøffere. 

Drivlinjen er EURO VI D 2.0 bi-turbomotoren med enten 140 eller 176 hk (340 eller 410 Nm) og 8-trinna automat eller 6-trinns manuell.

Terrastorm, heter modellen de skal komme med nå. Spesialtilpassingen starter med opphengningen som ganske enkelt skal «bygges slik at disse bilene kan komme dit ingen andre biler når», ifølge Vakhtang Dzhukasvili.

Navnet tyder kanskje på et opphav litt bortenfor Frankfurt? Her er produksjonsanlegget i Slovakia, hovedkontoret i Praha og røttene ligger i Ukraina. Ikke helt ukjent med tøffe forhold, med andre ord.

Tøffere buss enn denne skal du lete lenge etter

Det er mange finesser i forbindelse med opphengningen. Justerbar camber, for eksempel, eller støtdempere for ekstremt lang fjæringsbevegelse og eksternt reservoar.

Bakkeklaringen er på 29 cm. Det gir en angrepsvinkel på 26 grader og en utgang på 20. Vadehøyden er 690 mm standard, men det finnes en egen «Deep Wave» pakke som vil tillate 820 mm.

Chassiset er også forsterket, og når man ser at fronten er endret, blant annet med Torsus sin egen grill, er det ikke bare for å gi bilen et nytt ansikt.

For eksempel er det bygget inn i vinsj i støtfangeren foran, den har en kapasitet på 5.500 kg. I tillegg finner man metall-griller over lysene bak, takgrind med lys, holder for utvendig reservehjul og stige til taket.

En plate i duraluminium går helt fra motoren tilbake til bakerste diff og beskytter blant annet drivstoff- og AdBlue-tankene.

Karosseriet er forsterket, og nederst er den gitt en overflate som tåler tøft terreng. Den kan romme fra 9 til 20 passasjerer – alle i spesialbygde seter. Og det tilbys en rekke forskjellige trim- eller innredningsnivåer. Fra luksus-limousine interiør, til tøff ambulanse.

Torsus selger nå over store deler av verden. I Europa er det først og fremst i Tyskland og Polen de finner kunder, og de er i ferd med å åpne Frankrike og Storbritannia nå.

Vanlig arbeid kan utføres på Volkswagens eller MANs service-sentre, så der er det ingen begrensinger.

De forteller at minibussen vil koste fra € 57.461 og de første skal leveres ut i tredje kvartal i år, med høyre eller venstre-styring.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1351 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 199 LASTEBILER TIL SALGS