bilde

Datamaskin kjører bedre enn journalister

Europeiske fagpresse-journalister sparte 9 prosent ved bruk av GPS-fartsholder i Setra 500 busser, opplyser Daimler.

Selv angir Daimler 4 prosent som alminnelig besparelse med sitt PPC-system. Er dette et omvendt kompliment?

YrkesBil har ved flere anledninger rapporterte om de spennende nye GPS- og kartdatastyrte fartsholderne fra både Volvo, Scania og Daimler til lastebilbruk.

Volvo har et system som baserer seg på bruk av oppmålte veidata fra egen eller andre lastebiler som har kjørt samme strekningen. Scanias og Daimlers system er basert på GPS-posisjonering og data som ligger i ferdig kartverk.

Det er suveren teknologi, hvor fartsholdersystemet fores med data om veiens vertikalkurvatur på en strekning mange kilometer foran bilen. Dermed kan systemet databeregne optimal fart og ikke minst girvalg for en lang veiseksjon av gangen.

Rundt 4-5 prosent har hittil vært besparelsesanslaget de forskjellige produsentene har oppgitt så langt. Årsaken til at det ikke opplyses mer presist, er at det ikke finnes noen standard å måle mot.

Spesielt to faktorer spiller inn: Veiens høydekurvatur og kjøretøyets vekt. Desto tyngre kjøretøyet er desto større vil besparelsen kunne være.

Busser er betydelig lettere enn lastebiler, med ditto mindre potensiell gevinst. Det er deler av årsaken til at vi ikke allerede har sett denne type fartsholder i persontransport.

Men nå lanseres Daimler-systemet PPC, som står for Predictive Powertrain Control, i den nye premiumbussen Setra TopClass 500.

Når har 25 europeisk fagjournalister i buss-pressen, på et event med over 3000 kilometer kjøring fordelt på fem dager, klart å spare 9,2 prosent med PPC.

Testen gikk på den topografisk utfordrende motorveien A6 mellom Kaiserslautern and Grünstadt. Journalistene brukte tre forskjellige utgaver er av den nye 500-en, alle lastet til drøyt 20 tonn totalvekt.

I motorrommet sto en Mercedes 6-sylindret OM471-motor som ytte henholdsvis 476 og 510 hester, koblet mot en helautomatisert åttetrinns Mercedes GO 250-8 PowerShift-transmisjon.

Uten bruk av PPC ble det gjennomsnittlige forbruket målt til 3,17 liter per mil. Med PPC falt snittet med 9,2 prosent til 2,87 liter/mil.

Daimler medgir at de valgte den gitte strekningen nettopp fordi den passer PPC-egenskapene svært bra.

Men kjenner jeg egoet til journalister flest rett, fikk det seg nok et trøkk da de med udiskutable tall ikke bare ble frakjørt i økonomikjøring av en datamaskin, men også med mye større margin enn Daimlers gjennomsnittstall.

Antagelig litt som forholdet mellom Deep Blue og Garri Kasparov.

Poenget: PPC-systemer funker. I følge Daimler er det snart tilgjengelig også i Mercedes Travego og Setra ComfortClass.