Betydelig oppgradert Transporter

Digital, oppkoblet og elektrifisert er stikkordene når Volkswagen Nyttekjøretøy lanserer Transporter versjon 6.1.

Publisert
transporter

Denne uken åpnet den gigantiske anleggsmessen Bauma dørene i München.

Volkswagen Nyttekjøretøy benyttet anledningen til å vise frem den oppgraderte Transporter T6.1 for første gang.

Riktig nok var det meste kjent fra før, siden de for noen uker siden viste Multivan 6.1 - som i bunn og grunn er samme bil, bare med flere seter og mer utstyr.

Oppkoblet
Nyhetene består blant annet i en rekke nye assistansesystemer, Digital Cockpit (tilvalg) og nyeste generasjon av Volkswagens infotainment-system (MIB3) med opptil 9,2-tommers berøringsskjerm.

I tillegg er bilen selvsagt kontinuerlig oppkoblet via et integrert SIM-kort (eSIM) som åpner for en rekke online-baserte funksjoner og tjenester.

Dessuten har fronten og dashbordet fått et visuelt ansiktsløft, blant annet med mer kompakte frontlykter, og et smalere øvre område av radiatorgrillen.

Blant de nye elektroniske hjelpemidlene er Cross Wind Assist som nå er standard i alle modeller. Det stabiliserer bilen når man kjører i sterk vind.

Nytt tilleggsutstyr på programmet er automatisk filholder og parkeringsassistanse. Rear View Assist reduserer faren for kollisjoner under rygging og Trailer Assist gjør det vesentlige enklere å buksere en tilhenger.

Digitalisert
Velger du «Digital Cockpit» får du et display på 10,25 tommer, hvor du kan velge mellom forskjellige visninger med «View»-knappen på multifunksjonsrattet.

Konfigurasjon 1: Turteller og speedometer viser som interaktive rundinstrumenter, mens det sentrale feltet imellom kan velges til å vise personalisert innhold, som for eksempel telefonens kontaktliste. Velges toppmodellen av infotainmentsystemet, kan også navigasjonskartet vises mellom de to instrumentklokkene.

Konfigurasjon 2: En digitalvisning som tilbyr forskjellige informasjonsfelt istedenfor speedometer og turteller. Også i denne visningen kan det sentrale feltet benyttes for personlig innhold, for eksempel mediebiblioteket.

De tradisjonelle, analoge instrumentene er også redesignet, med et multifunksjonsdisplay sentralt mellom instrumentklokkene.

Arbeidsegenskaper
De ovennevnte nyhetene gjelder både personbilvarianten Multivan og varebilversjonen Transporter, men sistnevnte har også fått noen egne nyheter relatert til arbeidsegenskaper.

Det inkluderer 230-volt stikkontakt ved førersetet, og et låsbart rom i dobbelbenken på passasjersiden.

I tillegg kommer et lastetilvalg for ekstra lange objekter: De kan nå skyves under dobbelbenken på passasjersiden. Det øker maksimal kollilengde fra 2450 mm til 2800 mm, og fra 2900 mm til 3300 mm for utgaver med lang akselavstand.

Transporter vil også leveres med separat låsing av lasterommet som standard, med to moduser: låsing bare av kabinen, eller låsing bare av lasterommet.

Elektrifisert
Motorprogrammet er oppdatert med nye 2,0-liters dieselmotorer med effekter fra 110 til 199 hestekrefter.

Ikke minst vil T6.1 kunne leveres som helelektrisk nullutslippskjøretøy fra det tyske ombygningsselskapet ABT, som har inngått en avtale med Volkswagen Nyttekjøretøy.

Motorytelsen vil være 112 hk (82 kW), med batterikapasitet på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh. Det gir en rekkevidde på over 400 km etter NEDC-standarden.

– Vi ser virkelig fram til å kunne levere en helelektrisk T6.1 på det norske markedet, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

Powered by Labrador CMS