bilde
img img img
3 bilder i galleri

Elbuss med plass for 250

BYD bygde verdens største elbuss i 2014. Nå er den rekorden slått, av BYD.

K8S en dobbelt-dekker, ble lansert i 2014, og har siden den gang vært omtalt som verdens største batterielektriske buss.

Dette er et globalt produkt, i tillegg til å gjøre jobben i en rekke kinesiske byer har den kjørt i London siden 2015

Men etter at BYD presenterte en ny debutant hjemme i Shenzhen nylig har vi fått en ny «verdens største».

Her dreier det seg om en dobbelt-leddet 27 meter lang versjon med plass til 250 passasjerer.

Den har også et nyutviklet system der føreren kan skifte fra to- til firehjulsdrift når forholdene krever litt ekstra innsats.

Den benytter standard BYD-vare i den elektriske og elektroniske avdelingen, og her resulterer det i rekkevidde på inntil 300 km. mellom ladinger, og en toppfart på 70 km/t.

BYD selv sier at bussen er bygd etter global BRT-standard (Bus Rapid Transport) – men det gjelder åpenbart ikke lengden.

I Europa må et slikt kjøretøy ha spesialtillatelse før det kan settes i trafikk. EU foreskriver er maks-lengde på 18,75 meter.

Det er den lengden K8S – den store dobbelt-dekkeren - ligger på. Og der er det andre store tall som plutselig har dukket opp også:

Xi’an, i den nord-vestre delen av Kina, (13 millioner innbyggere) skaffet 1.100 batterielektriske BYD-busser i 2016, og ytterligere 1.900 i fjor. Nå skal de ha 200 av disse dobbeltdekkerne inn i lokaltrafikken. 

Flere enn 3.000 BYD’er går i den byen nå og gjør den til verdens største når det gjelder elektrisk kollektivtransport på gummihjul.

I følge BYD har de bygget 50.000 elbusser de siste ni årene.


img img img
3 bilder i galleri