-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her skal elbussene få syretesten
Ingen annen by i Norge, og heller ikke i Norden, setter bussene på større prøvelser i form av lange, kalde vintre og bratte bakker, enn Lillehammer, ifølge Volvo Norge. Perfekt for test av elbuss, med andre ord.
De neste to årene skal to batteridrevne busser testes ut i rutetrafikk i den tidligere OL-byen ved Mjøsa.
– Jeg er stolt over at Oppland fylkeskommune kan ta på seg rollen som pådriver for ny teknologi, og ikke minst innenfor klimafeltet, sa fylkesordfører Even Aleksander Hagen da han innviet de to nye elbussene til Opplandstrafikk på Lillehammer tirsdag.
– En ting er klimaet, men vi må også sørge for at flest mulig tar bussen. Ta bussen når du kan, og bilen når du må, bør være mottoet.
Hovedformålet med det toårige prosjektet til Opplandstrafikk, er å skaffe nok kunnskap om elbusser er egnet på Lillehammer, skriver fylkeskommunen på sine nettsider.
LES OGSÅ: ABB + Volvo på Lillehammer
Syretest for elbusser
– Lillehammer er selve syretesten for elbusser. Det er ingen annen by i Norge, og heller ikke i Norden, som setter bussene på større prøvelser i form av lange, kalde vintre og bratte bakker, sa Olav Berge Nesdal fra Volvo Norge, som har levert de to bussene.
Han regner med at bussene ikke bare vil takle utfordringene, men også bli populære blant passasjerene.
– Elbussene bruker 80 prosent mindre energi enn en konvensjonell buss, og gir null støy.
De to bussene som nå settes i drift i Lillehammer, skal testes ut på bybusslinjene 2, 3, 4 og 5 både sommer og vinter. De er av typen Volvo 7900 Electric, og er 12 meter lange. Elbussene har 36 sitteplasser og 55 ståplasser. Rekkevidden er anslått til å være 76-125 kilometer.
Ifølge leder Eirik Strand i Opplandstrafikk skal det være tilstrekkelig å lade elbussene én gang på bussdepotet ved Bæla i løpet av dagen, og resten om natta.
– Jeg vil takke politikerne for at de er så opptatt av miljøet og målrettet i arbeidet sitt. Lørdag blir det mulig å prøvekjøre elbussene mellom Strandtorget og sentrum.
LES OGSÅ: Bergen skal ha opp mot 80 batterielbusser
Helt annen bussopplevelse
I disse dager settes totalt 40 elbusser i drift i Oslo, og Unibuss har bistått Opplandstrafikk med sine erfaringer fra elbussdrift. Administrerende direktør Øystein Svendsen i Unibuss karakteriserer elbusser som den nye trenden innenfor bussverdenen.
– Elbusser har noen helt klare klimafordeler: i tillegg til å være CO2- og NOx-frie, så er de veldig støysvake. Det blir en annen atmosfære på en slik buss, hvor det er lettere å prate sammen, og man slipper dieselbrummingen ut fra holdeplasser og opp bratte bakker. Tilbakemeldingene fra kundene er at de setter pris på det. Faktisk har enkelte passasjerer fortalt at de har tatt en spesiell rute bare for å få prøvd elbussen, forteller Svendsen.