bilde

EU-nedgang på tungt

Det tar lenger tid å telle opp tunge biler enn personbiler. Selv om man skulle tro de tyngste var de enkleste. Men nå er i hvert fall februar-tallene fra ACEA på plass. Nedgang i alle segmenter, bortsett fra buss. Men nedgangen bremses.

Nedgangen var størst i EU. Der endte februar 6,2 prosent lavere enn i fjor. Men siden EFTA var i pluss (Sveits) og siden UK ikke var så ille endte EU+EFTA+UK på minus 5,7 prosent i februar.

Det som tross alt er bra med det negative tallet er at det betyr at nedgangen er bremset opp. Akkumulert er nemlig 2020-needgangen på 7,6 prosent I det same området etter en januar som var 7,8 prosent ned.

Frankrike var det eneste av de store markedene som viste fremgang i februar, med 1,6 prosent opp etter en solid nedgang i januar.

Ellers svarte de som virkelig monner med negativt utfall: Tyskland 7,6 prosent ned, Spania minus 5,9 og Italia sank med 4.

De letteste, de opp til 3,5 tonn, sank minst. Med 3,4 prosent. Akkumulert ligger nedgangen på 5,7 prosent, så også her ser vi det tar seg litt inn. Frankrike økte faktisk der også, de tre andre store sank derimot – Tyskland med minst, med minus 3,8 prosent.

Hvis vi så går til de store – de på 16 tonn og over – er det enda litt mørkere. For her finner vi nemlig nedgang, åttende måned på rad. I EU er nedgangen på 19,3 prosent der både Italia, Tyskland og Frankrike har tosifret nedgang i prosent, men nok en gang Italia som lyspunkt, med litt over 10 prosent vekst

Også her er det litt lysere når man ser på totalen. I hele området, inkl. EFTA og UK er nedgangen på 19,1 prosent etter 22,2 prosent ned i januar. Vi snakker 20.319 biler i februar, 43.519 så langt i år.

Ser vi på alle over 3,5 tonn er nedgangen litt mindre. Minus 18,2 i EU. Men denne gangen var ikke Italia alene om å vise pluss. Spania også – med 0,6 prosent. Her var det også større nedgang i januar. Ser vi på hele «vårt» område gikk dette markedet ned med 17,6 prosent i februar. Akkumulert er nedgangen på 18,3.

Busser var lysere. Både Tyskland og Frankrike økte med mer enn 30 prosent, Italia med 27. Spania falt derimot med 41,5 prosent.

Men her, derimot, bremset fremgangen opp. Akkumulert var den på 4,6 i EU – og i februar isolert: på 31 prosent.

I EU, EFTA og UK var fremgangen i januar bare på 2,4 prosent eller noenogseksti busser, mens akkumulert er den fremdeles på 6,1%.

Hvis du lurer på volumene så var totalvolumet i februar 177.974, fordelt på 149.644 opp til 3,5 tonn, 25.495 over 3,5 tonn (derav 20.318 over 16 tonn) og 2835 busser.