-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
1 av 5 uvitende om Euro 5-normen
1. oktober trådte Euro 5-kravene i kraft. En ny undersøkelse viser at hver femte transportoperatør ikke kjenner til lovendringen.

Euro 5, som trådte i kraft 1. oktober i år, krever at operatører av tunge kjøretøy i Europa forbedrer karboneffektiviteten av deres biler og reduserer utslipp av klimagasser.
I en forskningsrapport gjennomført av Castrol kommer det frem at 22 prosent at de spurte spedisjonslederne og -operatører i Storbritannia, Sverige og Polen ikke er kjent med hva endringene innebærer, når de trer i kraft, og effekten de vil ha på deres virksomhet.
Polen er imidlertid det landet som er mest bevisst på lovendringene, med 80 prosent av lederne vel vitende om tidspunktene endringene trer i kraft.
Sammenlignet er det kun 42 prosent av de svenske spedisjonslederne og kun 35 prosent av de britiske som er klar over tidspunktene.
- Dette kan ha noe med at polakkene mest sannsynlig vil bli preget av endringene umiddelbart, ettersom deres biler er eldre enn de i Sverige og Storbritannia, forklarer Marc Lawn, sjef for markedsføring i Castrol Europa og Afrika.
Marc Lawn mener det er bekymringsfullt at så få ledere i bransjen vet hva endringene vil si for virksomheten deres.
- Det er viktig at kommersielle aktører forstår hvordan denne lovgivningen vil påvirke deres drift, sier han.
39 prosent av de spurte lederne mener at endringene vil ha en umiddelbar negativ kostnadsimplikasjon. Hele to tredeler (67%) av polakkene er redd lovendringene vil ha en negativ effekt på deres virksomhet. Lovgivningen legger press på aktørene om å fornye flåten sin – nesten to tredeler (63%) mener de må kjøpe nye kjøretøy.
Oljesmurt løsning
Konsekvensene er ikke kun negative – en fjerdedel av respondentene ser på innføringen av Euro 5 som positiv. Rundt én av ti mener at Euro 5 vil gi dem konkurransefortrinn, og flere nevner miljøet som en positiv faktor.
Skatterabatter, ikke tollbelagt innreise til visse soner og reduserte bompenger på motorveien blir oppfattet som oppveiende for kostnadsbyrden av å kjøpe en ny lastebil.
Miljøet og behovet for å redusere utslipp og forbedre karboneffektiviteten, prioriteres høyt av europeiske regjeringer.
Fra 2013 er det lovpålagt å redusere NOx-utslippene med 80 prosent. Dette kommer i neste lovgivning, Euro 6.
Aktører i transportnæringen kan møte disse lovgivningene ved å ta i bruk ny ren Euro 5 motorteknologi, kombinert med Low SAPS smøreoljer, skriver Castrol i en melding.
De viser til Elixion Low SAPS 5W-30 og Castrol Enduron Low SAPS 10W-40, som bruker Clean Performance Technology.