MAN Truck & Bus og ABB E-Mobility jobber sammen for å få fart på elektriske nyttekjøretøy.
MAN Truck & Bus og ABB E-Mobility jobber sammen for å få fart på elektriske nyttekjøretøy.
MAN Truck & Bus og ABB E-Mobility jobber sammen for å få fart på elektriske nyttekjøretøy.
MAN Truck & Bus og ABB E-Mobility jobber sammen for å få fart på elektriske nyttekjøretøy.

Megawatt-oppvisning fra MAN og ABB

Samtidig som MAN for første gang offentlig viste sin kommende elektriske lastebil kjørende, fortalte de om sitt samarbeid med ABB E-mobility for å komme i gang med megawatt-lading.

Det var under en seanse på den gamle Tempelhof-flyplassen i Berlin i dag, med Tysklands minister for digitalisering og transport, dr. Volker Wissing som VIP-gjest, at planene ble presentert.

MAN og ABB E-mobility forbereder nå neste fase innen elektromobilitet, kunne de fortelle, og da er det snakk om en operasjonell kapasitet på mellom 600 og 800 kilometer daglig kjøring for tung langtransport.

Her kommer altså ABBs ladekompetanse inn, for det holder ikke bare å stille med elektriske kjøretøy – de må mates også.

ABB E-mobility har mål om å gjøre såkalt megawatt-lading modent for markedet i løpet av de tre kommende årene. MANs nye elektriske tungbil skal etter planen lanseres i 2024 og er forberedt for å kunne fôres med slik hurtiglading.

Foreløpig oppgis verken konkrete batteristørrelser eller ladetider.

Selskapene signaliserte imidlertid at næringen er klar til å fortsette utviklingen, og understreket at lovgiverne må etablere rammeverket for nullutslippstransport på vei.

– Vi må dekarbonisere godstransport på vei for å nå våre klimamål. For å få dette til å skje, fokuserer vi fremfor alt på å få fart på markedet for klimavennlige nyttekjøretøyer og utviklingen av en tilsvarende høyytelses ladeinfrastruktur. Prosjektet der vi støtter høyytelseslading for e-lastebiler på A2 (Autobahn, red. anm.) gir viktig læring. Det som er viktig nå, er å få flere e-lastebiler på veien raskt. Partnerskapet mellom MAN og ABB viser at vi er på rett vei, sa Volker Wissing, som også fikk en prøvetur i MANs prototype som angivelig skal være «tett opptil produksjonsversjonen».

Under ministerens prøvekjøring understreket Alexander Vlaskamp, administrerende direktør i MAN Truck & Bus, at «å akselerere utvidelsen av ladeinfrastrukturen er den eneste måten å oppnå utviklingen av transport og møte klimamålene på».

Han fremhevet også hvorfor MAN er avhengig av batterielektriske drivlinjer for fremtidige karbonfrie kommersielle kjøretøyflåter: lave driftskostnader og det beste totale energifotavtrykket.

– Som en del av Traton Group, deltar vi allerede i et joint venture med industripartnere for å utvikle og drifte et høyytelses offentlig ladenettverk med et mål om minst 1.700 ladepunkter for grønn elektrisitet over hele Europa, la Vlaskamp til.

– Megawatt-lading vil kreve ny kraftteknologi med mer enn 1000 volt, så systemisk elektrisk sikkerhet og pålitelighet er avgjørende på disse kraftnivåene, påpekte Frank Mühlon, administrerende direktør i ABB E-mobility.

Han understreket at en forpliktende og enhetlig standard er også avgjørende for innføringen av megawatt ladeteknologi. Tyskland kan sette standarder her: mer enn 20 partnere fra industri og vitenskap, inkludert MAN og ABB, jobber med høyytelses ladeprosjektet (kjent som "HoLa" på tysk), som er finansiert av den tyske regjeringen og er verdens første megawatt ladeprosjekt.

To høyytelses ladepunkter med megawatt ladesystemer (MCS) bygges på fire steder langs den motorveien A2. Prosjektet er ment å skape grunnlag for landsomfattende utvidelse.

Powered by Labrador CMS