-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremgangen fortsetter i Europa
Da ACEA endelig fikk gjort en opptelling over nyttebilsalg i Europa sist, kunne vi videreformidle glade informasjoner om fremgang i alle divisjoner.
Etter første halvår hadde varebilene økt med 12,3 prosent i forhold til i fjor. Lastebilene hadde økt med 20,1 prosent - eller hvis vi tok 16 tonn og over for seg selv, så vi en økning på 19,3 prosent. Bussene på sin side hadde økt med 14 prosent.
Smileansikt rund baut.
Og nå er vi tre kvartaler inne i 2023 og ser at veksten akselererer. Varebilene har økt med 15,2 prosent. Lastebilene er opp 22,6 prosent - og de over 16 tonn isolert: opp med 21,4 prosent. Og busser? Opp 19,1 prosent.
Men hvor imponerende er egentlig fremgangen? 1.2 millioner varebiler etter Q3 er ikke så veldig dramatisk når vi husker at i 2019 – rett før pandemien – manglet det 200.000 på like mange varebiler. Det er litt mer enn en måneds salg det!
Når det gjelder varebiler ser vi forresten at Europas største marked, Frankrike, økte med bare 6,8 prosent mens det nest største, Storbritannia, økte med 20,7 prosent og Tyskland, på tredje, økte med 18,2 prosent.
Slikt lover godt for fortsettelsen
Tyskland leder på tungt
Lastebilene økte altså med 22,6 prosent, eller – og hvis du tar ut de over 16 tonn, med 21,4 prosent.
Her slår Tyskland til med 31,5 prosent vekst, ellers det langt mellom de store markedene som ligger over snitt-veksten.
Det er forresten verdt å legge merke til at når det gjelder biler under 16 tonn har Nederland mer enn doblet, Latvia har økt med 80 prosent og alfabet-naboene, Finnland, Frankrike og Tyskland alle ligger på 30-tallet i pluss.
Bussene er udramatiske, Norge er et markedene med solid oppgang: pluss 70,5 prosent.
Vekst i strøm-biler
4.850 av bussene var batterielektriske, en fremgang på 42,3 prosent og en markedsandel på 17 prosent
Blant lastebilene var 3.795 elektriske – opp fra 977 i fjor. Hos de største var ikke veksten like stor, fra 764 til 2.212, men totalt økte eldrevne lastebiler med 245 prosent ut Q3. Det tilsvarer 19 prosent markedsandel.
I Norge var det ikke mer enn 11,2 prosent i samme periode.
Elektriske varebiler ble det solgt mer enn 100.000 av i årets første ni måneder i Europa. Opp fra 60.000 i fjor. Det tilsvarer 72,5 prosent opp og 7,5 prosent markedsandel.
Der er Norge bedre: 32,7 prosent.
Og til glede for noen: i Europa økte salget av bensindrevne varebiler med 40 prosent til nesten 75.000. Økningen i Norge var faktisk enda større: pluss 161,6 prosent - men det endte ikke på mer enn 382 biler.
(Kilde: De norske dataene er hentet fra registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken).