-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Snubletråder for nyttebilmarkedet i Europa
«Minus 16,8 prosent ti måneder inn i 2022. Minus 8,5 prosent i oktober», var tittelen på ACEAS ferskeste månedsstatistikk for nyttebiler.
Som vanlig er dette bare en tidel av sannheten.
For det første er det EU27-tallene som benyttes i tittelen. For det andre slår de varebiler sammen med lastebiler og busser.
Man behøver ikke en gang bruke lupe for å komme nærmere virkeligheten – det er nok med en lineal for å holde linjene fra hverandre.
Tungt i pluss
Det var 132.000 biler på EU-statistikken i oktober. 103.000 av dem var varebiler.
Slår vi sammen EU med EFTA og UK blir de tilsvarende tallene 164.500 og 129.500.
Varebilene lå etter med 14 prosent i EU og 14,4 prosent i EU, EFTA og UK – klart det monner.
Irland, Sverige og Norge er de eneste markedene der det ble solgt mer enn 1000 biler (Sverige det største, med 2.500 biler) som gikk i pluss. Ellers var det minus over det hele, fra Island på 60 biler til Frankrike på 28.000.
Ta også med at akkumulert er nedgangen for varebiler på litt over 20 prosent både i EU og i det utvidede området.
Tar vi alle biler over 3,5 tonn er det oppgang på 16 prosent både i EU og i EU+EFTA+UK.
Her trenger man faktisk lupe for å finne minusene, som Kypros, fra fem til tre biler, eller Luxembourg fra 95 til 87. Norge var stor-taperen, fra 541 i fjor til 504 nå.
Akkumulert har begge områdene gått opp også her, med 2,7 og 2,6 prosent.
Luker vi vekk de minste og konsentrerer oss om biler over 16 tonn er fremgangen på solide 18 prosent i EU (akkumulert: 5,9 prosent).
Ikke skyfritt ennå
I EFTA har imidlertid denne gruppen sunket med 6,3 prosent men UK kompenserer for det. De solgte fem ganger så mange tunge som EFTA gjorde, og endte 34 prosent opp. Dermed steg de over 16 tonn med 19,1 prosent i EU, EFTA og UK.
Også her er det positivt i akkumulert-kolonnen. 5,9 prosent for EU og 6,4 prosent i EU, EFTA og UK.
Men løypa er fremdeles ikke klar. Varebilene lå 24 prosent bak etter første halvår, og juni var 27 prosent dårligere. I juli lå varebilene 20,6 prosent etter. I august 19,1 prosent bak og september endte 8 prosent under fjoråret.
Da var det på tide å snakke om positiv endring i markedet, inntil denne måneden endte opp med 8,5 prosent.
Vi trenger et par måneder til i pluss før vi kan snakke om at skyene er borte.